Tråd: Diabetes
Vis enkelt innlegg
Gammel 06-04-08, 13:51   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes

Du bør redusere på insulindosene samtidig som du reduserer på karbohydratene, ikke vente til du får føling. Tillat deg å ligge litt høyere i blodsukker et par uker til du har gjort deg kjent med hvordan du reagerer og funnet en slags balanse. Hva slags diett er det du sikter til? Høres ut som du har prøvd å komme i ketose i hvertfall, og det er ok det selv om du har diabetes. Går også fint ved type 1 diabetes, men det er få leger som vil ta ansvar for det.

Du har type 2? Bruker du både hurtigvirkende og langsomtvirkende insulin? Bruker du metformin også?

Insulin er et anabolt/fettlagrende hormon, slik at for hver insulindose du kan unngå ved å spise lavkarbo, desto mer går du ned i vekt. Men ikke sammenligne deg med andre, for det går langsommere ved diabetes type 2, fordi det betyr at man har kraftig insulinresistens. Også mange med diabetes type 1 opparbeider seg insulinresistens pga overforbruk av insulin (ødelegger betacellene i bukspyttkjertlene), selv om insulinresistens ikke opprinnelig var årsaken til sykdommen (type 1).

Du skrev at sticksen ikke ble lilla, men hvordan gikk det med blodsukker og vekt da?