Sv: Sykling, noe for meg?
Først må jeg si at jeg synes du er veldig sporty! Sykling er absolutt en aktivitet som passer for de fleste, inkludert deg.
Noen kjappe og enkle råd for økt komfort:
- Kjøp deg et gel-setetrekk på f.eks biltema eller nærmeste treningsstudio som driver med spinning.
- Ett par gode sykkelhansker med puter, gjør at du ikke så lett mister følelsen i hendene. Det hjelper også å skifte litt på grepet innimellom, så et sett med barends er også å anbefale.
- Kjøp deg gjerne også en sykkelpumpe med manometer. Riktig trykk i dekkene kan være forskjellen på himmel og helvete. Mange pumper til det sier stopp, med det som resultat at man bare humper på setet og skuldre og rygg tar det meste av støyten fra hver eneste hump.
Generelle treningsråd er som Energibunten sier, ikke overdriv i starten. Føl deg fram og du vil merke at formen kommer gradvis.
Angående sittestilling, så er det beste svaret nå i starten at finn deg en posisjon hvor du føler deg komfortabel. Finnes mange tommelfinger-regler på innstilling, men dette kan du ta etterhvert. Bruker du sykkelsko, er vinkelen på foten i forhold til pedalen viktig for å unngå vonde knær etter hvert, men vet ikke om du bruker sykkelsko?