Vis enkelt innlegg
Gammel 23-04-08, 00:05   #8
hede
Seniormedlem

hede sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 52
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

Sv: Sykling, noe for meg?

Ett par råd til sittestilling og innstilling av setet:

Når du har pedalen "helt i bånn" skal du ha en liten knekk kneleddet, altså ikke foten helt strak. Dette fordi du ikke skal kunne brekke kneet feil vei, hvis du skjønner hva jeg mener. For mye knekk fører til at du ikke får brukt hele bevegelsesbanen og det blir veldig anstrengende å sykle.

Hvordan styret stilles inn avhenger av hvordan du sykler, agressivt eller mer avslappet. Jeg antar at du foreløpig har en noe bedagelig stil. I tillegg leser jeg at du sliter litt med at du sliten i håndflatene. Dette kan skyldes at du legger veldig mye vekt mot styret. Du skal ikke bruke mye krefter der. I den formen du er nå, og med den relativt lave sykkelerfaringen du har, vil jeg anbefale deg å ha styret høyt, dog ikke høyere enn setet. På den måten avlaster du håndflatene, du krummer ikke ryggen så mye og det vil føles mer behagelig å sykle. Når du så blir noe lettere, får mer erfaring og ønsker å aggresivere sykkelstilen din, senker du styret slik at du mer kan angripe løypen.

Husk at du hele tiden skal ha tyngdepunkt over pedalene. De fleste seter kan stilles inn slik at det peker mer eller mindre nedover. Still inn slik at du føler det behagelig. Peker setet for mye nedover, kan det føles som om du sklir av setet og du bruker mye energi på motvirke det.

Forsøk å ikke "vrikke" på rumpen når du bruker pedalene. Hold hoften i ro og la lårene gjøre jobben. Samme med armene. De skal ikke være strake mot styret, men ha en liten knekk. Noe ala som du har når du bruker begge hender på rattet når du kjører bil.

Pedalfrekvensen skal ligge mellom 60-80 minuttet. Da unngår du for tunge tråkk og beina blir ikke så tunge som dersom du ligger på et for høyt gir.

Det er slett ikke nødvendig med sykkelsko, men dersom du ønsker å være mer "i ett" med sykkelen din og få mer ut av tråkket, går du til anskaffelse av et par. Det trenger ikke koste mer enn en 400-500 kroner for et par sko til å begynne med.

Noen små råd fra meg. Anbefaler denne siden for deg dersom du ønsker mer informasjon om teknikk mv: www.terrengsykkel.no . Søk litt i forumet der og finn masse nyttig informasjon om blandt annet sykkelteknikk.