Insulinresistens, karbohydratkontroll og undervekt
Sitat:
Insulinresistans og undervekt
Forskjellen på overvektige og undervektige med insulinresistans, er at de undervektige ser ut til å forbrenne det økte inntaket av karbohydrater i kosten, i stedet for å lagre det som fett på kroppen. Undervektige mennesker med insulinresistans har lite ekstra energi fra fettdepotene på kroppen sin, i tillegg til at insulinresistans i seg selv nedsetter fettforbrenningen, og er dermed nødt til å spise hyppige måltider. Går de glipp av et eneste måltid vil de kunne få søthunger/sultfølelse, tretthet, uopplagthet, negative tanker og de andre tingene som følger med et lavt blodsukker.
Store svingninger i blodsukkeret fra et kosthold rikt på karbohydrater, men også lavt blodsukker i seg selv, vil øke utskillelsen av stresshormonene kortisol og adrenalin, som vil kunne bryte ned både muskulatur og beinvev. Derfor ser vi at mange tynne mennesker har lite muskler og en mindre bra skjellettstruktur. I tillegg vil høye nivåer av insulin direkte motvirke utskillelsen av det anabole (oppbyggende) hormonet veksthormon. Veksthormon har blant annet ansvaret for å bygge muskler og gjøre beinvevet i kroppen tettere og sterkere, i tillegg til at det er viktig for å ha et sterkt immunforsvar.
Endelig noen som har funnet noe om dette! Har hatt min egen teori om dette, men nå kan jeg jo virkelig tro ppå min egen teori..
Der steg min motivasjon til å være litt strengere.. 
Fant det her: http://www.klikk.no/showstream.asp?article=5196
Sist redigert av Summer : 28-01-04 kl 14:29.
|