Opprinnelig lagt inn av Lise
Jeg har tro på at du kan ikke være lykkeligere enn du har vært nede på andre siden av skalen. Jo lengre nede, desto større høyder.
Jeg er forsåvidt enig med deg der, Lise.. Men.. Hm.. (Nå har jeg et sånt bilde av hva jeg skal si og fortelle oppi hodet, men det var det å få det ned til forståelige setninger....).
Altså. Følelser kan ikke gies poeng på. Jeg kan ikke si at "nå føler jeg meg så dårlig som MINUS 137." eller "nå har jeg det så BRA som PLUSS 137."
Men la oss si at vi kan det. Gi poeng til følelsene våre, eller gradere de.
Da kan du Lise, si at du har det så vondt at det føles som MINUS 137. Også kan jeg også si det om MINE følelser.
Har vi det like vondt da?
Etter min mening - ja. På hver vår kant, oppleves det like vondt.
Men så er spørsmålet - hvis du og jeg Lise, kunne BYTTET følelsene våre, du hadde fått mine, og jeg hadde fått dine - hadde vi DA hatt det like vondt som da vi hadde våre egne følelser?
(dette blir innmari kvasifilosofisk - men bær over med meg)
Jeg mener at vi IKKE kunne hatt det. Fordi man føler det man føler utifra hvordan man har hatt det før.
Så hvis vi begge hadde byttet våre MINUS-137-følelser med hverandre, hadde de ikke hatt samme verdi I oss.
Kanskje jeg hadde følt Lises minus-137-følelser ENDA verre (eller bedre, altså nærmere null) - og Lise hadde følt MINE minus-137-følelser som bare blåbær.
--
Jah. Mulig dette var total avsporing, men jeg bare måtte skrive det ned.
Nemlig