Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-08, 23:52   #20
beate
Medlem

beate sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 51
beate er ny på veien
Smile

Sv: Fett: Hvor mye er "nok" fett?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Du har jo nesten svart deg selv her da!
Som du sier; man skal spise seg passe mett, ikke for mett, ikke sånn at man fortsatt er sulten. Å drikke godt med vann hjelper også en til å tolke sultsignalene bedre, det samme med å unngå for mye kunstig søtning, som kan gi fys og falske sultsignaler.
Om du bare slenger hele kaloritellinga på båten og heller hører på kroppen din, når er den mett? Hvor mye mat er nok? Når er du sulten igjen? Når er du tørst? Og når kjeder du deg bare? (Jeg har vært flink til å stå med hodet i kjøleskapet fordi jeg kjeder meg, og tror at alt blir mye morsommere med litt mat.. ).

Som Torkil sier; 50 til 75 % fett er bra, og hvor mye mengden er innenfor de prosentene er likegyldig (til en viss grad da såklart ), så lenge du er mett og fornøyd!
Skjønner det er vanskelig for gamle kaloritellere, men det er altså ikke verre enn som så!

Håper dette skapte noe klarhet!

Hehe, skjønner den ja. Er bare litt redd for at jeg spiser for mye når jeg spiser til jeg blir mett viss du skjønner hva jeg mener. Jeg har lest mange bøker og de sier jo alle at appetitten går ned etter noen dager i ketose. Men jeg synes jeg spiser like mye i ketose som tidligere, bare annen mat. Og da lurer jeg jo litt da. Samtidig har jeg også sett eksempler på flere som spiser mye mere enn før, og likevel går ned. Så da er det jo ikke enkelt å bli klok da

Har ikke vært i ketose på en stund nå da jeg fikk litt problemer med å holde meg der, men er nå klar igjen for å fortsette. Holder på å karber meg ned til ketose forhåpentligvis fra fredag av. Såvidt at jeg så tegninga idag på stixen. Tenkte at jeg skulle prøve induksjon i et par uker da for å se hva som skjer. Drikker nok vann, men klarer ikke å slutte med cola lighten da og tyggisen min (extra). Men ifølge boka så kan jeg tillate meg litt søtstoff da så får håpe det ikke bremser for mye.
Skal prøve å legge inn mere fett i kosten for å se om dette hjelper også da jeg er usikker på om jeg spiser nok fett.

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat