Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-08, 13:05   #12
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Spørsmål ang. lettbrus

Det er bra at det kommer frem.. http://no.wikipedia.org/wiki/Aspartam (her blir det ufarliggjort...dessverre )
aspartam gjøres om til flere stoffer i kroppen:
fenylalanin (en amminosyre som er naturlig i kroppen når den IKKE er i fri tilstand som feks i aspartam)
Metanol (tresprit, hjerneskader og synsforstyrrelser)
Formaldehyd.

amminosyrer i fri tilstand i kroppen er ikke naturlig og er antagelig grunnen til flere bivirkninger av aspartam. Store mengder brus med aspartam gir nok metanol til å påvirke syn og hjerne. Det er flere i USA som opplever nedsatt syn, at synet fortyrres (plutselig snur opp ned), etc, etc.

aspartam kan brukes som insektsmiddel da det egentlig ble utviklet som dette. Jeg bruker det til å kverke maur og innsekter. De spiser altfor mye av det for det er så søtt og dør.. vil du spise slikt ? Mattilsynet synes det er greit iallefall ;-)

Skal man drikke brus, så drikk den med sukker. Det er iallefall ikke farlig. Ellers er det bare å kutte sånt og drikke vann. Vann er best, da kommer smaken i maten mye bedre frem.

Jo forresten, jeg leste en privat studie av aspartam på rotter. En helt vanlig dame hadde hatt en gjeng rotter hos seg og matet dem også med aspartam i drikken. Alle var døde etter 16 mnd. Stort sett de fleste fikk kreft.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat