Sv: Styrketrening for nybegynner-hjelp søkes
Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.
Jeg synes også styrketrening er kjedelig og gjør det unna så raskt som mulig.
Jeg ville ha gått ned på antall repitisjoner og gjort det mer allsidig. 2x6-10 og tørr å løfte tyngre etterhvert. Nå er jeg ingen ekspert på øvelser, men..
Områder:
Legg - tåhev (en fot, evt 2 føtter med belastning), spensthopp
Lår - knebøy, spensthopp, knebøy på en fot av gangen, andre foten fremover eller bakover
Rumpe - det får du gratis i knebøy
Mage - situps i forskjellige varianter og retninger, her kan du drive til du ikke gidder mer for disse musklene er utholdene og skal stabilisere
Rygg - dette får du gratis i knebøy med belastning på nakken, evt kjører du ryggøvelser
Bryst - pushups, på tå, på knærne, evt ligge på rygg og gjøre "benkpress" med frie vekter eller stang
Øvre rygg - stå freoverbøyd med rett rygg og rumpa ut og løft vekter rett opp
skuldre - vekter over hodet, ikke overdriv da dette kan ta hardt på skuldre og du kan overbelaste nakkemuskler og få stive sådanne.
Du kan dele dette opp i 2 og kjøre en dag bein + mage og en dag overkropp + mage. og annenhver dag trening. Etter 4 uker kan du ta i og ikke være redd for å ha tempo, så blir du ferdig og blir litt sliten.
Takk for det - er primært underkroppen jeg mangler øvelser for.. Skal skaffe meg tyngre vekter etter hvert, men tro det eller ei - 20 kg holder foreløpig..
|