Vis enkelt innlegg
Gammel 15-05-08, 08:48   #49
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Melder min ankomst.. Dog er jeg en av dem (for det må da være flere som tenker slik) som mener pcos ikke er EN lidelse, men en samlebetegnesle på ulike tilstander med til dels like symptomer. Det finnes mange med såkalt pcos som er normalvektig eller t.o.m. undervektig, mange som har helt fine hormonprøver, som ikke har økt behåring, ikke har akneproblemer. Som til gjengjeld har fertilitetsproblemer, uregelmessig menstruasjon, forstørrede ovarier, cyster (cyster er for øvrig svært vanlig, nesten alle kvinner får det innimellom), og en hel rekke andre plager som utmattethet, mage/tarm-problemer, konsentrasjonsvansker, migrene etc. Symptomer som til forveksling er svært lik ME og CRC... Mitt poeng er at jeg mener diagnostiseringen på dette området er altfor udifferensiert, og resultatet er at overvektige kvinner med menstruasjonsforstyrrelser og evt insulinresistens får skylden for egne helseplager - "gå ned i vekt så blir du frisk" liksom. Mener det er høyst besynderlig at det som skal være årsaken til pcos - overvekt - er et "symptom" og en "årsak" som helt åpenbart ikke gjelderfor normalvektige og undervektige med samme diagnose. Hva er det som er årsaken til denne lidelsen for disse kvinnene da?

Jeg har en bmi på 18, likevel er gynekologens beste råd å passe vekten og mulig metformin. Men jeg er jo ikke insulinresistent!

Beklager utbruddet folkens - er bare fryktelig lei av å møte inkompetanse og paradokser hvor jeg enn henvender meg i helsevesenet når det gjelder pcos. Det betyr dog ikke at lavkarbo er gunstig for de med menstruasjonsforstyrrelser/insulinresistens/infertilitet/andre helseplager - det er jo derfor jeg er her. Men til dere som får beskjed om at det er overvekten som har ført til pcos - dette er enten tull, eller det er snakk om minst 2 ulike lidelser som feilaktig er plassert i pcos-boksen.

Puh! Dagens utblåsning..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat