Sv: AD/HD- problematikk
Jeg er også enig i at kostholdet har helt klar innvirkning på f.eks. ADHD og lignende problemer. Jeg vet ikke om kostholdet er årsaken til at det oppstår men det forsterker i alle fall symptomene for mange og derfor vil det også være mulig å kontrollere sykdommen gjennom kostholdet.
Vet ikke om dere så programmene Stephen Fry hadde om bipolare lidelser på NRK i vinter. Der var det et intervju med en britisk lege som hadde diagnosen alvorlig bipolar lidelse (manisk depressiv). Etter at hun kuttet ut karbohydratrik mat og pøset på med omega 3 så hadde hun vært symptomfri og ikke avhengig av medisiner. I tillegg la hun selvfølgelig vekt på å ikke stresse osv. Men det var ganske utrolige resultater!
I programmet var det også fokus på den voldsomme økningen av diagnosen bipolar lidelse blant barn i USA spesielt. Så det er vel den neste "mote diagnosen" for feilernærte vestlige barn... Og det er ganske heavy å medisinere 5-åringer med litium! Jeg tror virkelig ikke det bare er maten det er noe galt med i det vestlige samfunn!
|