Sv: AD/HD- problematikk
Opprinnelig lagt inn av raptor, her.
Lurer på om feil kosthold har ført til eksplosjonen av adhd-barn? Har selv 2 stk barn som har denne diagnosen. Ingen av dem bruker medisin pga alvorlige bivirkninger. De får begge tilskudd av iq - en konsentrert fiskeolje. Etter ca 1/2 år på denne olja har de begge vært symptomfrie, og velfungerende. Da jeg ble gravid med nr 3, var jeg blitt mer bevisst hva fett i kostholdet hadde for betydning for fosteret, og jeg spiste tran hver dag, både under svangerskap og amming. Han har ikke adhd. Lurer på om min tidligere fettforbi har forårsaket at de to første fikk adhd? Nekter helt å tro på påstanden om at så mange barn har denne lidelsen. Hvorfor? Synes adhd har kommet paralellt med fettforbien og høykarbobølgen som slo innover oss fra 80-tallet og fram til i dag. Tror dere jeg er på villspor? Noen meninger omkring dette temaet?
Du har trolig rett i at for lite fett (flerumettede fettsyrer) har bidratt til økningen i ADHD, mens høyrebølgen neppe har gjort det store utslaget. Du finner mer om årskene ved å søke på www.matoghelse.no
Mange hilsener,
Dag Viljen Poleszynski
Fagredaktør Mat&Helse
|