Sv: Trening + karbohydrater = usant
Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.
Hei
Nei ikke stiv, det er umulig å yte 100% uten glukogenlagre ved utholdenhetsøvelser. Det er fysisk umulig. Når man kommer over anaerob terskel trenger man energi fra anaerobe prosesser som må ha glucose for å kjøre. Dette danner melkesyre. Uten blodsukker må man presse fettforbrenning til maks og den klarer ikke å nå helt opp til maks ytelse. Så enkelt er det.
Det er nok riktig, det, men jeg lurer meg på... Jeg tror kroppen tilpasser seg et lavere inntak av karbohydrat ved å knuge på glykogenlagrene. Altså; om man lever etter lavkarbo-prinsipper, men sørger for å innta nok karbohydrat til å "fylle opp" enten daglig eller som på AD en - to dager i uken, så vil kroppen kun bruke glykogen når det er helt nødvendig. Kroppen kan også lage glykogen/glukose av protein, og vil gjøre det når det er nødvendig.
Etter min siste oppkarbingshelg på AD tok det seks dager før jeg fikk utslag på sånn sticks. Det sier meg (kanskje feilaktig) at kroppen min har lært seg å spare på noe annet enn fett 
Det er forresten ikke helt korrekt at musklene må ha glukose under anaerob aktivitet; primærdrivstoffet når oksygentilgangen er begrenset er adenosintrifosfat. Lageret av, og evnen til å produsere dette stoffet, kan boostes ved å ta kreatin, eller spise store mengder rødt kjøtt.
Beklager hvis dette ble usammenhengende; jeg har litt dårlig tid nå 
Sist redigert av Bulldog : 15-05-08 kl 19:49.
Årsak: Gikk litt fort i svingene, ja :)
|