Sv: AD/HD- problematikk
Ingen tvil om at adhd er en reell lidelse, men mange unger får diagnosen fordi de har problemer med å sitte i ro, og så snakker de for mye. Slik var det med mine. De fant faktisk ingenting som pekte mot adhd under utredningen. de kunne begge lese og skrive ved 4 års alderen,ingen lærevansker, og klarte seg glimrende på skolen. Men de var jo høyt og lavt, og lærerene holdt på å gå ut av sitt gode skinn. Ingen av de hadde søvnproblemer heller. Sov veldig godt fra spedbarnsalder. Likevel konkluderte de med adhd, og satt de på medisiner. Synes det er litt for lettvindt. Fordi et barn har adferdsvansker, så skulle det ikke være nødvendig å medisinere og sykliggjøre de. Hvis barnehagen og skolen hadde fått flere ressurser, gjerne iform av flere ansatte kunne ting kanskje blitt anderledes.Men det koster jo endel mer enn det gjør å skrive ut resepter på medisiner. Mine klarer seg veldig bra på eye-q, og vi merker det veldig godt om de glemmer av å ta olja i en periode. Da går aktivitetsnivået i taket igjen. Yngste mann trenger dessuten en høyere dose enn den andre. Vi ga henne 6 tabletter daglig i 3 mnd, før vi gikk ned til 3 om dagen. Hun andre klarer seg fint med bare to om dagen. Så det er forskjell. Men igjen må jeg få understreke at mange har en langt mer alvorligere problematikk enn våre barn, og disse får selvsagt best hjelp med medisiner. Men tror at alle barn har godt av et daglig tilskudd av fiskeolje, gjerne tran. All forskning viser jo at disse fettsyrene er kjempeviktig for utvikling av hjerne, syn og nervesystem.
|