Sv: Trening + karbohydrater = usant
Bulldog, er enig. Nå er jeg en utholdenhetskar og ikke styrketrener så jeg tenker langvarig aerobt arbeid, langsomme muskler, etc, etc. Den kortvarige energiprosessen du nevner hjelper ikke særlig der tror jeg (Kreatin+ADP) men er viktig for høy ytelse under kort tid.
Jeg tror på lavkarbo for å maksimere fettforbrenning, derved høyere intensitet på kun fettforbrenning. Dvs at utholdenheten går opp, spes ved lange økter som feks birken, etc, etc.
Enig også i dette med puls og yteevne. Blodsukker og ytelse henger sammen ved utholdenhetsidretter der man gjør et arbeid over lang tid på en intensitet under anaerob terskel. Da bruker man seg av aerob forbrenning av fett og glucose og av anaerob spalting av glucose, som gir melkesyre. Om man ikke har glucose går kroppen kun på aerob forbrenning av fett (og evt kortvarig på kreatin som du sier)
Og så er jeg enig i puls. Puls er et enkelt hjelpemiddel for å styre intensitet, men forteller ikke hvor fort man feks løper. Om man kun har fettforbrenning fordi man er i ketose og har tomme glucogenlagre vil hjertet gjøre så godt det kan for å tilføre O2 for at fettforbrenningen kan bli så høy som mulig. Pulsen styres av behov for O2 tror jeg, blandt annet...
dere som er i ketose eller lavkarber og ikke har noe mål om å løpe langt og fort, men trene litt, trives, gå tur, kose seg med skiturer, trene styrketrening, etc, etc, skal ikke bry seg med det jeg skriver. Drit i karbo for ytelse. Men for den som vil ha maks utholdende ytelse og fordelene med lavkarbo må ha glucogenlagre å ta av når man står på for fullt under trening eller konkurranse.
Men på den annen side overdrives karbobehovet sterkt i idretten. Man har maks plass til 500g karbo i kroppen og det skal en rimelig tøff trening/konkurranse for å bruke særlig mer enn 70% av disse lagrene. Dvs at karbohehovet for en toppidrettsutøver er maks 3-400g, dvs 12-1600 kcal av et totalt kaloribehov på kanskje 4-6000 kcal. Dvs maks 25% og da på en ekstremdag.. Så å sitte og stappe pasta og brød på bekostning av fett og proteiner blir bare redusert restitusjon, dårligere immunforsvar og lavere fettforbrenning.
Og annen idrett kan nesten droppe karbo. man trenger det ikke.
|