Sv: Trening + karbohydrater = usant
Nei, det er slik aktivitet jeg snakker om og enda hardere. Som bulldog sier, lavkarbo gjør nok kroppen bedre til å forbrenne fett på høy intensitet. Du vil ha din smerteterskel uansett og pulsen følger nok behovet for O2.
Men det jeg sier er at det er nok av forskning som sier at glucose må være tilstede for å kunne feks løpe raskest eller sykle raskest (feks temporitt).
Om du har kutta ut karbo for mye og forventer samme yteevne i konkurranser fra 5-90min full fart vil du nok som andre merke trøbbel. Om du har noe karboinntak hver dag jevnt over så har du karbolager og vil ikke kjenne noe forskjell. Man må ikke spise raske karber til daglig for å klare dette. Nok å spise langsomme og kanskje fylle opp med noe druesukker eller sprtspulver når man har tatt seg skikkelig ut. 900 kcal er ganske mye. Jeg ville vurdert å sjekke karboinntaket i kosten. Om det er under 50 pr dag så tror jeg regnestykket ditt går i minus, om det er 100g pr dag så går det antagelig fint. Om du trener 1 time på 900 kcal pr dag og kanskje kanskje halve forbrenningen din er glucose så holder jo 100g karbo fint.
Jeg tenker ikke så mye på det annet enn at jeg når jeg har tatt meg skikkelig ut ved løping (feks 50min konkurranse i skog) så inntar jeg sukker og protein etter trening. Men daglig spiser jeg nok en 70-100g karbo pr dag (litt melk, nøtter, grønnsaker, litt sjokolade) og siden jeg ikke tar meg ut hver dag så holder dette i massevis.
Men, du som er vant til å trene kjenner jo om yteevnen går ned. Du kjenner jo dagsform. Kjenner du deg pigg og sterk så har du nok karboinntak som det er...
Vi skal her inne være forsiktig med å bli for religiøse også. Det er ofte en balanse i alt og å kutte all karbo er ikke nødvendigvis perfekt. For en slankekur, ikke problem, men for et kosthold over tid ? både upraktisk og ikke optimalt for maks fysisk yteevne...
|