Sv: Trening + karbohydrater = usant
Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.
Bulldog, er enig. Nå er jeg en utholdenhetskar og ikke styrketrener så jeg tenker langvarig aerobt arbeid, langsomme muskler, etc, etc. Den kortvarige energiprosessen du nevner hjelper ikke særlig der tror jeg (Kreatin+ADP) men er viktig for høy ytelse under kort tid.
Du har nok rett. Jeg har veldig lite greie på utholdenhetsidrett bortsett fra det lille jeg har lest, og følt på kroppen de siste ukene med sykkeltrening. Jeg tror det er, om ikke helt, så hvertfall delvis andre regler som gjelder enn det er for eksplosive idretter.
Jeg har blant annet funnet ut at oksygenopptaket mitt suger, men musklene synes å klare seg greit uten i forholdsvis lang tid
Sitat:
Enig også i dette med puls og yteevne. Blodsukker og ytelse henger sammen ved utholdenhetsidretter der man gjør et arbeid over lang tid på en intensitet under anaerob terskel. Da bruker man seg av aerob forbrenning av fett og glucose og av anaerob spalting av glucose, som gir melkesyre. Om man ikke har glucose går kroppen kun på aerob forbrenning av fett (og evt kortvarig på kreatin som du sier)
Jeg tror kroppen tilpasser seg ganske fort. Om den har begrenset tilgang på glukose, og man truer den gjennom treningsøkter som krever glykogen, så vil den etter hvert forberede seg til dette. Kanskje ved å bruke mer protein til å danne glukose av, eller ved å endre på andre ting. Dette ligger langt over mitt kunnskapsnivå; jeg bare gjetter 
Sitat:
dere som er i ketose eller lavkarber og ikke har noe mål om å løpe langt og fort, men trene litt, trives, gå tur, kose seg med skiturer, trene styrketrening, etc, etc, skal ikke bry seg med det jeg skriver. Drit i karbo for ytelse. Men for den som vil ha maks utholdende ytelse og fordelene med lavkarbo må ha glucogenlagre å ta av når man står på for fullt under trening eller konkurranse.
Enig. Jeg tror det er viktig å tilpasse kostholdet etter behov og mål. En toppidrettsutøver har andre behov enn en mosjonist, hvor enn iherdig.
|