Sv: Lavkarbo og amming
Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.
Hei!
Jeg er Ammehjelper.
På generelt grunnlag er det ikke helt klarlagt OM ketolyse skader barnet og melken. Derfor anbefales det heller ikke!
Det vi vet: - Ikke gå ned mer enn 1kg i uka, dette fordi at du bryter ned fettet i din egen kropp som går i melka, da kommer fettløselige miljøgifter også ut. (Det samme skjer med kyr så det hjelper ikke med morsmelkserstatning altså!
), 0,5-1kg nedgang i uka er ideelt!
- Mindre enn 1500kcal per dag kan gjøre at melken din reduseres.
- Du trenger omtrent 500kcal mer enn om du ikke ammet. Dermed kan man gjerne spise mer enn man ellers ville. Man kan ikke spise kake uhemmet da, for det har jeg oppdaget...
Var tyngre etter amming enn jeg var på slutten av svsk! (Gikk bare opp et stk barn i svsk, da).
- Om du merker at du går opp etter svsk, husk at mange får en trøkk i stoffskiftet, hør med legen om en blodprøve!
- Fedon er kjempebra for ammende! Stabilt blodsukker er helt klart å foretrekke...
- Ellers kan du (om barnet ditt er glad og fornøyd og det ikke er no spesielt, da hører du med legen...kolikk og allergier i familien og sånt) spise det aller meste, unntatt store dyr fra havet (laks er ok, og den billigste tunfisken på boks "i biter"), innmaten i krabbe og hummer ("smøret"), inkludert svolværpostei, måsegg. Og alle renseorganer (nyrer, lever etc, fra alle dyr).
Jeg har gått ned alt jeg la på meg i svangerskapet, og jeg er normalvektig, så for meg er ikke ketose primært et redskap til å gå ned i vekt, men en vei til bedre helse. Har vært borti et slikt kosthold for noen år tilbake, og det fungerte veldig godt for meg. Om jeg går ned noen kilo er det en bonus, men det er altså ikke snakk om å spise veldig lite kalorier (det kan man jo også på et karbohydratrikt kosthold). Jeg har ENORM appetitt, så det er ingen fare for raskt vekttap vil jeg tro - og det er vel derfor ketose ikke anbefales for ammede - fordi man kan risikere å gå for fort ned i vekt. (?) Men dersom man er normalvektig vil vel et slikt kosthold ikke føre til ytterligere vekttap vel? Og dermed skulle det være uproblematisk?
|