Sv: Spin-off: Hvordan er du oppdratt mtp. slanking?
Det er veldig bra at man er bevisst på hvordan man forholder seg til barn om kosthold og kropp. jeg vet ikke om jeg alltid har lyktes så bra....men håper da det! Har en datter på 18 år. Da hun var 12 år var hun ganske overvektig. Hun hadde opplevd at foreldrene skilte seg, og jeg tror hun spiste for å dempe sorgen. Hun spiste ikke godt og sånt, hun spiste bare hele tiden. Så jeg tok et veldig vanskelig valg, satte meg ned med henne og sa at vi måtte legge om kostholdet og hun måtte trene. jeg sa at hun var den skjønneste jenten i hele verden, akkurat passe stor. Men om hun fortsatte å spise så mye uten å være aktiv, da ville hun få problemer. Hun var da altså 12 år, ca 160cm høy og veide 80 kg. Men vi skal gjøre dette sammen, sa jeg. Du skal ikke slanke deg, men du skal ikke bli tykk! Jenta begynte å gråte så utrolig sårt. Vi begynte daglig å gå turer sammen, først litt korte, deretter lengre. jeg lagde sunn mat ala Fedon, og hun spiste kun en porsjon mat, til hun ble mett, ikke mer. Vi passet tiden, og hun skulle ikke spise noe før det var gått 3 timer. Vi gjorde dette sammen, vår lille familie. Min sønn, min datter og jeg, og vi snudde kostholdet og vanene, og jenta gikk ikke mere opp. Hun begynte å danse jazzballett, og var i periode veldig aktiv.
Nå er hun 18 år gammel. Litt smålubben, men veldig, veldig søt. Hun kler seg ikke i klær som gjør henne slankere, og valkene hennes bærer hun med en stolt kropp og hevet hode.
Jeg ser og vet at hun slekter på meg, og vi har snakket om at vi må teste om hun har pcos. Men ikke riktig enda. Nå er hun russ. Men for meg er det viktig at hun ikke føler at det er hennes feil at hun er litt lubben. At hun faktisk er veldig flink. (Men der er hun ikke helt enig med meg...er jeg flink når jeg drikker 20 øl i helgene? Og ikke drikker lavkarboøl enda jeg vet det er bedre for meg?)
Nå er hun 18 år, flytter hjemmefra til høsten, og jeg håper jeg i alle fall ikke har skadet henne med min oppdragelse. tror ikke det, men det er jo sånne bitte, bitte små kommentarer som brenner seg inn i bevisstheten.
|