Takk Frøy Når jeg var på butikken i dag, fant jeg plutselig ut at jeg skulle gå bort til ferskvaredisken og se om de hadde noe spekeskinke der. Det hadde de, og når ferskvaremannen kom, sa jeg at jeg hadde hørt at det ikke gikk an å få tak i ferdig oppskåret spekeskinke urøkt. Det skjønte han ikke. Han gikk rett og slett bort og tok ned to forskjellige pakker oppskåret spekeskinke og åpnet. Tok en skive selv og ga en til meg. Den første var røkt og den andre var det ikke. Den som ikke var røkt var Strandaskinka. (Tror ikke den kan være røkt da, for jeg merker vanligvis den minste antydning av hva det skal være, og ferskvaremannen hadde rimelig god erfaring med spekeskinke.) Det endte uansett med at vi hadde en lang (og for meg givende) samtale om spekeskinke. Og jeg kjøpte 10 tynne skiver parmaskinke fra ferskvaredisken. Fikk smake først, og det smakte NYDELIG. Akkurat som jeg husker fra den tida bestefaren min speket skinke selv, og vi fikk smake et par skiver når vi kom på besøk. Ikke var den mye dyrere enn annen spekeskinke heller, den var mye billigere i ferskvaredisken enn i pakkene med ferdig oppskåret! Så det løste seg!