Vis enkelt innlegg
Gammel 27-05-08, 19:04   #20
Fideline
Medlem

Fideline sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 57
Fideline er på en erverdig vei

Sv: Lollypop-brødet

Hmmm.... jeg er på utprøvingsstadiet med å se om mannen min klarer å spise lavkarbo-kost på sikt.
Vi bestemte oss for en uke med prøvelaging og smaking for å slippe skuffelsen ved at det ble motbydelig i lengden.

Jeg har bakt Lollypop brødet med en liten forandring. Tok bare 30 gram sesamfrø og tilsatte 35 gram valnøtt og 35 gram mandler. ( da hadde jeg det jeg trengte i huset uten å måtte kjøpe inn noe jeg ikke fikk bruk for)

Jeg har da to spørsmål:

Blir brødet likevel et akseptabelt lavkarbo-brød?
Jeg er så blank at jeg brukte det jeg etter noe studering fant ut at kunne brukes og krysser fingre for at det ble greit, for brødet ble kjempegodt etter min smak.

Mine to brød, delte røra i to former, ble også ikke tørre inni, men klissete etter 2t og 10 min i ovn. Jeg avkjølte det i 12 timer og skar det i skiver før jeg tørket det 1,5 time i ovn og fikk et godt resultat.
Hvor lenge tror dere det kan holde seg da i tørr, luftig boks i mørkt kjølig (+15 grader) skap?

Sikkert litt tåpelige spørsmål for dere som er erfarne, men jeg er innstilt på å hjelpe min mann som er 110 kg og 167 cm høy.
Jeg selv har ikke overvekt men kan spise som jeg ønsker. I og med at jeg er glad i allt unntatt brødmat og LIKER å lage ny mat så bør dette være en glimrende hobby for meg å hjelpe han ut av "henge-køya" si.