Vis enkelt innlegg
Gammel 27-05-08, 23:52   #18
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva synes du om lavkarbo?

Mange - men gode spørsmål!

*Synes du det er greit å få gjennomført et ganske konsekvent lavkarbokosthold i hverdagen?
Ja, det går faktisk overraskende bra.

Er det vanskeligst i forhold til jobb/skole, eller i fritiden og i kontakt med familie og venner?
Begge deler er like vanskelig. Har som Photobscura vært gjennom en del "påfunn" matmessig, og familien tror også dette er et blaff som snart går over. På jobben er det vanskelig, for ingen liker å snakke om slanking og overvekt når vi sitter å spiser, og folk spør jo...

*Betrakter du deg som en god ambassadør for lavkarbo, (ikke misjonering, men saklig informasjon ved behov) eller forsøker du å skjule at du lever lavkarbo i størst mulig grad?
Ja, jeg prøver å være en god ambassadør. Når jeg var ny på dette hadde jeg en tendens til å bli for ivrig, og nå må jeg passe meg for folk blir litt eh, lei... Har lært nå, og kommer med saklig (tror jeg selv, da) informasjon når folk er nysgjerrige eller har spørsmål.

*Om du forklarer folk om lavkarbo og dets fordeler og dine grunner for å gå på et slikt kosthold; hva slags grunner trekker du fram? Helse/energi og/eller slanking?
Begge deler, men det virker som om folk er mest interessert i vektnedgang. Helsevirkningene er mange veldig skeptiske til, så jeg prøver alltid å nevne det (kortfattet ).

*Oppfatter du lavkarbo som sunt, og noe du ønsker å følge resten av livet, eller er det bare et kortsiktig middel for å gå ned et visst antall kilo?

Lavkarbo er for livet.

*Har det at du fant lavkarbo ført til at du har blitt mer interessert i å lese om ernæring generelt og lavkarbo spesielt?

Har alltid vært på søken etter et optimalt kosthold helsemessig, og alle bitene falt på plass når jeg kom over lavkarbo. Er like interessert som før. Nei, faktisk litt mer.

*Har det at du gikk over til lavkarbo ført til eller påvirket deg til å foreta andre livsstilsforandringer?
Nei, egentlig ikke. Jeg trener like lite som før - men har litt mindre samvittighet for det nå.

*Hva er viktigst for deg; god helse, tilfredsstillende vekt; eller å tekkes familie/ venner og andre viktige personer i hverdagen din, slik at du kompromisser med kostholdet?

Helse og tilfredsstillende vekt, definitivt.

*Føler du deg stolt over å kunne si nei takk til en fristelse i en sosial sammenheng, eller føler du deg bare sær, og annerledes?

Nei, jeg føler aldri stolthet over det. Bare sær og annerledes.

*Dersom noen fortalte at hun var glad for at hun hadde kunnet takke nei til en medbrakt kake i sitt eget selskap, og hatt det bra med det... Ville du da tolke det som at vedkommende måtte føle seg sær, utenfor, vanskelig både i egne og andres øyne, eller ville du tenke at det var godt gjort, og et framskritt for vedkommende? Og hvorfor ville du tenkt som du gjorde?

Det kommer litt an på. Perspektivet på mat har blitt så annerledes etter lavkarbo. Hvis vedkommende var lavfett-dietist, ville jeg tenkt at det ikke hadde gjort noe fra eller til å spise det ene kake-stykket... (sorry)

*Dersom du hadde større påvirkningskraft og status i samfunnet, ville du da ha valgt annerledes enn det du gjør i dag, når det gjelder å leve lavkarbo i sosiale- og jobbsammenhenger?

Jeg tenker at jeg skulle ha vært lege (aller tror jo på leger) - og kjempet med nebb og klør for en endring i kostholdsrådene fra Statens Ernæringsråd.

*Hva anser du som suksess i forhold til å leve lavkarbo? Å gå raskt ned i vekt? Å finne flest mulig erstatningsprodukter for høykarbomatvarer, som brød, poteter, ris, godteri, brus og kaker, slik at man kan leve mest mulig "normalt" i forhold til resten av samfunnet? Å leve et gjennomført lavkarbokosthold med få utskeielser og forbedret helse?

Jeg har ikke gått særlig raskt ned i vekt, så jeg anser at suksessen ligger i å leve et gjennomført lavkarbokosthold med forbedret helse.

*På hvilken måte kan du bidra til å øke folks forståelse for lavkarbo i samfunnet?

Jeg tror ikke jeg kan bidra med så mye annet enn litt info på jobb og hos familien. Skulle ønske vi hadde noen med påvirkningskraft som kunne stikke seg fram mer i media. Det er få som tror på noe hvis det ikke har vært vist på TV.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat