Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-05, 20:37   #22
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Nille har helt rett hun. Stoffskifte og forbrenning er ikke det samme! Stoffskiftet er en livsnødvendig prosess som involverer hele kroppen. For lavt eller for høyt stoffskifte er en sykelig tilstand og medfører en rekke plager, men man er ikke nødvendigvis overvektig eller har lav forbrenning fordi om man har lavt stoffskifte, selv om det er ganske vanlig (fordi det meste i kroppen går treigt).

Forbrenning har med hvor raskt kroppen omsetter næringsstoffer å gjøre, og kan påvirkes av mye rart, bl a stoffskiftet... Men T4-verdiene sier ingenting om forbrenninga.

Selv har jeg lavt stoffskifte, og la på meg en god del da jeg gikk fra "latent" til "manifest" hypotyreose (lavt stoffskifte). Men jeg tror mesteparten av vektøkningen min kom pga at jeg var for sliten til å bevege meg noe særlig, samt at jeg ikke hadde ork til å lage sunn mat. Jeg gikk ikke ned noe da medisinene begynte å virke så smått, men da jeg begynte på Atkins gikk jeg ned relativt raskt. Dvs at jeg ikke har særlig lav forbrenning, men om den har vært lavere enn nå er vanskelig å si siden jeg ikke spiste hormonelt riktig før.

Det er altså ikke noe likhetstegn mellom forbrenning og stoffskifte...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat