Vis enkelt innlegg
Gammel 30-05-08, 12:47   #14
tulla
Medlem

tulla sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sagaen om isfolket

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Jeg husker jeg ble nektet å låne bøker på ungdomsbiblioteket da jeg gikk på barneskolen, og det var utrolig frustrerende. Jeg lærte å lese da jeg var 5, og fikk lese det jeg ville av mine foreldre - hvilket stimulerte leselysten ytterligere. Jeg var ganske moden for alderen og brydde meg ikke om typiske småjentebøker som handlet om hest og jenter som intrigerte mot hverandre - men ikke søren om jeg skulle få lese andre bøker i skolens regi! Snakk om å stimulere leselysten! Heldigvis hadde vi masse bøker hjemme.

Jeg tror de aller fleste barn vil legge fra seg en bok som ikke passer for dem - ingen gidder vel å lese noe som ikke treffer vel? Hva gjelder erotiske skildringer synes jeg det er tull og tøys at dette skal være så skadelig å lese om - hva med alle dataspillene barn og unge sitter med i dag som er stappet med vold vold vold? Litt erotikk er ikke farlig - så lenge du ikke har tenkt å anbefale "Uten en tråd" av Bjørneboe - den er nok litt i meste laget for en 12-åring

Så enig med deg
Jeg leste også da jeg var fem, og jeg fikk lese nye bøker først for så å anbefale/ikke anbefale bøkene til andre elever. Heldigvis fikk jeg låne fra ungdomsbiblioteket, jeg fikk stort sett låne hva jeg ville. Resultatet ble jo at jeg virkelig fikk stimulert leselysen, og den holder seg på topp enda.... Ikke bare det, jeg får anledning til å videreføre det samme i min jobb.
Derimot, en del dataspill, og ikke minst, Hotel Cæsar som ungene ser i allefall fra 9 årsalderen. Der stiller jeg noen spørsmålstegn, er ikke sikker på hvilken lærdom de tar fra den serien

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat