Vis enkelt innlegg
Gammel 05-06-08, 22:58   #7
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

jeg har ikke lest boka, heller lest litt her og der rundt om.

Det finnes 2 retninger. Noen som mener at forbrenningen i snitt øker ved lavkarbo og noen som mener at man uansett må telle antall kalorier totalt. Jeg vet ikke helt...men er temmelig sikker på at det er apetittkontrollen som er viktigst. Jeg tror på at folk individuelt reagerer forskjellig på ulike matvarer, men det ser ikke ut til at det er forskningsresultat som støtter at en på lavkarbo kan spise flere kalorier i snitt enn en på høykarbo (stemmer dette ?? Har lest så)

Det jeg vet i andre enden er iallefall at når blodsukkeret stiger mye vil fettforbrenningen stoppe. man har for mye næring i blodet og dette lagres. Når så blodsukkeret synker blir det for lite næring i blodet og man skulle da teoretisk ha startet fettforbrenningen. Men den er litt treg i avtrekkeren (det vet jo dere som skal igang med ketose) og før den starter har man rukket å bli både slapp, sliten, sulten, etc og man har da lært at man må spise for å få energi. hva da om man i forrige måltid lagret unna fett ? og så spiser man igjen ? man er jo sulten ? Det hele blir et plussregnskap hele tiden og man legger sakte og sikkert på seg.

om man derimot kontrollerer blodsukkeret til lavt nok og samtidig forbrenner fett så forbrenner man fett uansett hvor lite man spiser. Om man kan justere forbrenningen littegrann med å spise mer/mindre fett vet jeg ikke, men man blir ikke slapp, sliten og sulten selvom det er lenge siden man har spist. man har jo jevn næringstilgang uansett.

Dette er den viktigste forskjellen tror jeg.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat