Vis enkelt innlegg
Gammel 06-06-08, 13:30   #3
Skytten
Juniormedlem

Skytten sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 63
Skytten er på en erverdig vei

Sv: Oppbevaring av mat

Hei
Dette fant jeg på forum.kvinneguiden.no:

Frysing av kjøtt

Generelle innfrysningsregler gjelder for kjøtt også. All slags kjøtt kan fryses. Det er viktig med rask innfrysning, for å forlenge holdbarheten etterpå. Se liste under med oppbevaringstider. Kjøttet bør fryses i passende serveringsvennlige stykker. Det kan være lurt å forkjøle kjøttet i kjøleskap. Det er og lurt å datomerke pakkene og skrive hva de innholder. Kjøtt tines opp i kjøleskap.

Disse tidene kan variere etter innfrysning, behandling, alder osv. Men tidene viser litt når smaken forandrer seg på varen.

Oksekjøtt: Holder 10-12 måneder ved -18 grader
Kalvekjøtt: Holder 6-8 måneder ved -18 grader
Magert svinekjøtt: Holder 6-8 måneder ved -18 grader
Fett svinekjøtt: Holder 3-4 måneder ved -18 grader
Lammekjøtt: Holder 10-12 måneder ved -18 grader
Koteletter: Holder 6-8 måneder ved -18 grader
Terninger av magert kjøtt: Holder 9 måneder ved -18 grader
Terninger av fett kjøtt: Holder 4 måneder ved -18 grader
Kjøttdeig: Holder 4 måneder ved -18 grader
Kokt kjøtt: Holder 2-3 måneder ved -18 grader
Røkte kjøttvarer: Holder 2-4 måneder ved -18 grader
Bacon: Holder 4-6 måneder ved -18 grader
Høns og kylling: Holder 8-10 måneder ved -18 grader
And og gås: Holder 3-5 måneder ved -18 grader
Kalkun: Holder 8-10 måneder ved -18 grader
Småvilt: Holder 3 måneder ved -18 grader
Elg: Holder 10-12 måneder ved -18 grader

Frysing av ferdige retter og annet

Det er mange ferdige retter som kan fryses, og det er en enkel måte å variere kosten på. Og man kan lage opp mye av en rett for så å fryse ned i porsjoner. Noe egner seg ikke til frysing:
Mat med mye majones, mat med mye stivelse(som poteter),ris, pasta, salatblader, fete sauser og en del krydder som blir bitre (paprika, karri, ingefær, hvitløk, korinader, merian, muskatt, salvie, timian, sennep, anis og vanilje.
Ferdige retter avkjøles før frysning og pakkes i egnet emballasje. Det er lurt å krydre etter frysning.

Kjøttretter: Magre retter holer seg opp til 7 mnd, mens fete ca 4 mnd. Dette gjelder både med og uten saus.
Supper: Veldig bra egnet. Holder seg i 8 mnd.
Potetretter: Poteter blir ikke så bra med frysing, men potetmos er bedre.
Grønnsakretter: Egner seg godt til frysing. Kokes ferdige etter frysing.
Salater av grønnsaker: Rå grønnsaker kan fryses, men det tilsettes sitron pga misfarving
Bakverk: Egner seg bra. Holder 1-3 mnd.
Egg: Fryses uten skall og skilt i hvite og plomme.Plommer tilsettes 2%salt eller 5% sukker etter bruk. Plomme og hvite kan fryses sammen hvis de piskes.
Meieriprodukter: melk, fløte, ost(kunn fete) og smør kan fryses.
Krydder: Disse er egnet til frysing:Spisskummen, laurbær, kapers, pepperrot, kanel, nellik og kakao
Krydderurter: Fryses friske og hele, eller hakket i isterninger.
Kraft: Egner seg godt til frysing.

Ellers kan jeg si at jeg stoler veldig mye på luktesansen OG jeg har hatt kjøtt liggende lenger enn det står på enkelte her. Det kommer egentlig mye an på hvor mye fett det er i kjøttet. Er det mye, så harskner det raskere..og det er jo ikke å anbefale

Det var vel ikke svar på alle spørsmålene dine..men nesten

Skytten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketosekuren:) Svar med sitat