Sv: Et lavkarbo-seminar, kan det være en idé?
Spennende tema i grunnen. Jeg har også noen ville tanker om dette tema. Eller en slags brainstorming om man vil.
Jeg vil tro at bakgrunnen for at noen ønsker seminar er to ting. 1. For å lære mer selv. 2. for å nå ut til massene med at lavkarbo, faktisk ikke er helse skadelig, Snarere tvert i mot.
Det beste hadde jo vært og fått laget et kjempe arrangement der man kunne kombinere begge deler. Først på dagen kunne våre kjente menn og kvinner? (jeg vet sannelig ikke om noen, unntatt hun svenske legen av kvinner) holde foredrag. Og på kvelden et panel debatt med våre mest faglig sterke menn og kvinner mot karbohydrat forkjemperne. Men, dette koster som sagt penger. Og en uhorvelig mengde planlegging.
Så mitt forslag er som følger. Vi oppretter en frivillig organisasjon. Får registrert oss i Brønnøysund osv. Frivillige organisasjoner betaler ikke skatt, og har forhøyde grenser for mva osv. Stiftelses møte osv, kan være det miniseminaret dere snakket om. På stiftelses møte må det lages vedtekter osv. Så noen må prate sammen litt først så man har noe å gå ut i fra. (la oss f.eks. velge et interimsstyre her på lavkarbo.no)
Jeg foreslår i alle fall at foreningen skal være politisk nøytral osv. Men at stiftelsen kan ta i mot penge donasjoner osv. Arbeide for å fremme kunnskap om lavkarbo bør være det viktigste. Styre og stell må også velges. Jeg ser jo at forumet er fullt av kunnskapsrike og engasjerte medlemmer med høyst trolig vidt forskjellig bakgrunn. Noen er sikkert økonomer, andre er ledere, skribenter og gud vet hva. Som kan være med å dra lasset sammen. Når man har fått et engasjert styre så er det lettere å arbeide mot den store konferansen. Og når man har org nr osv. Kan man søke om støtte, leie ut stands osv. Jeg er sikker på at et aktivt styre vil kunne klare å finansiere hele konferansen med sponsormidler. Alle aktørene i bransjen burde være interessert i at lavkarbo kom på dagsordren. Med, alt det vil føre til av mediadekning og økning av deres marked. Og ikke minst. Som forening med faglig god tyngde kan vi også få større gehør i media. Og bli en viktig aktør i debatten fremover. Styret som blir valgt på miniseminaret kan jo også tenke på ting som medlemskontigent og medlemsblad osv. Jeg ville i alle fall uten problemer kunne betalt 100-200 kr i medlemskontigent for en forening som ville arbeidet med disse tingene.
Uffameg.. dette ble veldig springende og usammenhengende fra min side. Men, det var nå i alle fall et innspill. Jeg kan i alle fall ev. være med og bistå med det praktiske i forbindelse med registrering i enhetsregistret osv.