Sv: Fettets betydning ved ketolyse
Hvis noen kjenner Anthony Colpo (Fat loss bible, som jeg ikke har lest) og Dr Michael Eades (Protein Power, som jeg heller ikke har lest) så har disse karene kranglet i det siste. Eades mener at ulik diett styrer energiomsetningen og at å kutte karbo vil øke forbrenningen. Colpo er en som støtter seg kun til forskning og mener at dette aldri har vært vist. Han satte til og med opp en $20000 premie til den som kunne skaffe til veie vitenskapelig bevis på at dette var riktig. Ingen tok utfordringen. Colpo mener at uansett diett er det antall spiste kalorier som må være mindre enn antall forbrent for at man skal gå ned i vekt.
Jeg er ikke i tvil om at Colpo stort sett har rett. Man har sitt energibehov ila en dag uansett hva man spiser. Derfor mener jeg at apetittkontroll er nøkkelen.
Det interessante Colpo også sier er at man ila en slankeprosess vil endre energibehovet og da antagelig til det mindre. Man mister kroppsmasse og selv fettvev vil forbrenne. Man drasser på mindre vekt og vil bruke mindre energi. Derfor er nok en viktig bit i slanking å klare å få kontroll på apetitt og næringsinntak og at dette endres underveis. Starter man også å mosjonere og legger om livet slik er det mye lettere.
Men man kan ikke spise så mye man vil, det sier seg selv. Blir det for mye fett så lagres det også.
Nøkkelen ligger i blodsukkerkontroll. Blodsukker påvirker apetitten og energinivå, jo jevnere og relativt lavt, jo bedre.
|