Sv: Fettets betydning ved ketolyse
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Du trenger en viss overvekt av anabole hormoner for å lagre fett. Dersom balansen mellom anabole (her: Insulin) og katabolske (her: gkukagon) hormoner er som den skal i kropen, så vil ikke fett lagres på samme måten. Dette er hva jeg tror da, og det kan hende jeg har feil, men det skal en del til for å overspise på en fett- og proteinbasert diett. Imidlertid kan proteiner produsere glukose, men jeg tror (dette er fra hvordan jeg vurderer det) det er vanskelig å overspise på fett, og dersom man gjør det, så har ikke fettet samme mulighet til å lagres i kroppen når insulinnivået i kroppen ikke er høyt nok til at denne prosessen finner sted.
Her tror jeg du er inne på noe For visst lagringen av fett og karbohydrater fungerte på samme måten, da ville uansett det totale kaloriinntaket spille en avgjørende rolle. For en må vel kunne si at et fettrikt måltid har tettere energiinnhold en et karbohydratrikt måltid?
Så dersom jeg spiser en nakkekotelett blir jeg fortere og lengre mett, men får i meg flere kalorier, enn når jeg spiser en kyllingfilet som gir meg mindre kalorier. Men er lagringen den samme, vil jeg da teoretisk sett legge på meg mer av nakkekoteletten. Noen som forstod dette?
|