Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-05, 13:45   #11
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av friflex

Er det mineraloljer i solkrem som dere mener er skadelige? Fortell...

Jeg har heldigvis veldig sterk hud, så blir ikke solbrent sann helt uten videre. Men når jeg var yngre brukte alltid moren min og mase om at jeg skulle ha på meg denne klissete solkremen som jeg virkelig ikke liker. Håper Lise har en fin unnskyldning på lager til meg nå

Javisst her kommer det en:

Mineraloljer, parafin (parrafinnum Liquidum, parrafinnum solidum osv i ulike varianter) parafinwax, og glycerin (finnes både syntetisk og naturlig, men i billige produkter er det den syntetiske som brukes).

Disse stoffene er billige for industrien å bruke og gir billige produkter, molekylene er for store for huden vår (større enn planteoljer som er bra for oss) og etter en tid ødelegger den hudbarrieren og trenger ned likevel,- og gjør ikke akkurat de gode tingene som planteoljer gjør....

Det finnes naturlige alternativer da.... Beskyttelse i solen er vel viktig, men så lenge du ikke blir brent, så er det ingen grunn til å få panikk...

Jeg pleier å smøre meg med ren aloeveragele og jojobaolje som begge har naturlig solfilter i seg (tilsvarende solfaktor 4) som i tillgg gir god fuktighet.
Jeg har også gjort dette under sydensolen, og ble da ikke brent (over en 14 dagersperiode). Mens jeg ellers i min solkremkarriere har blitt brent,- så jeg er fornøyd med det alternativet jeg har funnet...

(i tillegg er det lurt å styre unna alt som slutter på paraben (metylparaben, ethylparaben osv). Det er ok dersom de står som site ingrediens på listen, men står de lengre oppe, så er det uakseptable mengder for helsen vår... )

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat