Vis enkelt innlegg
Gammel 12-06-08, 22:20   #16
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Hei på dere alle sammen.



Jeg skal i denne meldingen forsøke å redegjøre for mitt syn på denne saken. Jeg er nemlig av den oppfattning at jeg profitterer på å veie meg hver dag. Det betyr ikke at jeg ser på det som den eneste rette løsningen for alle her på forumet, vi er som kjent alle forskjellige. Det som fungerer for meg fungerer ikke automatisk for andre osv. Min redegjørelse kommer som et svar på de innleggene tidligere i denne tråden hvor det har blitt gitt utrykk for at man ikke forstår hvorfor noen veier seg hver dag. Det er dette jeg ønsker å nærmere belyse. Hovedårsaken til at jeg velger å veie meg hver dag er fordi jeg ønsker å holde fokus på det jeg driver med. Rent intellektuelt vet vi at endringer i vekt kan være forårsaket av flere forskjellige faktorer. Jeg knytter dermed ikke de helt store følelsene til mine observasjoner av min vekt, dette fordi det kortsiktige ikke danner noe godt bilde av hva jeg på lang sikt holder på med. De verdiene jeg får av min analoge badevekt putter jeg inn i et regneark, slik at jeg får historiske verdier å forholde meg til. På bakgrunn av disse kan jeg se utvikling av trendlinjer etc. noe som for meg er svært nyttig. Nettopp fordi jeg gjør det på denne måten fremskaffer jeg kunnskap og forståelse knyttet til mitt matinntak og mine evt. manglende dobesøk. Så hovedargumentet mitt for å veie meg daglig er at det gir kunnskap, fokus og på sikt også gode resultater. Dette at man skal la være å veie seg fordi man kan bli skuffet er for meg et nok så blodfattig følelsesargument som faktisk er like gjeldende uansett hvor sjelden man veier seg. Omlegging av kosthold og vektreduksjon er på mange måter vitenskap i den forstand at man skal gi seg selv ny viten. Da bør man sånn sett også benytte de metodene som det er størst sannsynlighet for at man lykkes med. Kostomlegging og vektreduksjon er ikke bingo eller lotterivirksomhet, det er hard jobbing og fokus på det man driver med. Badevekten min er i denne sammenheng et viktig instrument som også i fortsettelsen skal benyttes daglig.

Vennlig hilsen meg.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat