Vis enkelt innlegg
Gammel 13-06-08, 14:20   #36
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Hei.

Jeg har nå lest igjennom innleggene siden mitt forrige innlegg. Selv om mange er kritisk til daglig veiing, så er det relativt tynt med argumenter som søker å belyse hvorfor ukentlig veiing er bedre enn daglig veiing. Utsagn som at daglig veiing er som å forholde seg til et naziregime og andre former for å sykeliggjøre daglig veiing er jo prisverdige mer enn de er konstruktive. Dette at man må kontrollere matinntaket basert på dagens vektavlesning (Iset) er jo stikk i strid med hva som er intensjonen i å veie seg daglig. Det handler om å forstå mønster og kroppens reaksjoner, samt å ha fokus for å øke kunnskapen noe som igjen medfører at man får flere muligheter i matfatet men på en sikrere måte. Kort fortalt at man appellerer til fornuften. Dersom noen blir fryktelig lei seg fordi de har gått opp 100 gram i løpet av 24 timer, så blir de altså lei seg fordi de ikke har tilstrekkelige kunnskaper. Løsningen i et slikt tilfelle er jo ikke, etter min mening, å gjøre som strutsen å stikke hodet ned i sanden. Tvert i mot, søk mot kunnskapen og øk forståelsen, og problemet er løst nesten helt av seg selv. For de menneskene som blir veldig lei seg om de går opp 100 gram, de vil bli enda mer lei seg dersom de går opp 700 gram i løpet av en uke. Så i utgangspunktet er jeg nok så tvilende til om dette argumentet holder vann i forhold til å øke sannsynligheten for å oppleve positiv mestring (ikke nazi) i forhold til en vektreduksjon. Flere av dere som svarer i denne tråden er jo erfarne og har den nødvendige kunnskapen og forståelse for hvordan ting henger sammen, så for dere som flyter på rutinen blir daglig veiing mindre viktig. Jeg har imidlertid etterlyst argumenter for de som er litt ferskere i faget, og dermed også litt mer sårbare. Men så langt er det bare, slik jeg leser det, to argumenter som taler for at det er fordelaktig å veie seg ukentlig. Dersom noen føler seg uteglemt, så kom gjerne med argumentene en gang til. Her er de i alle fall:

* At det kan virke demotiverende å veie seg daglig.
* At det er mer spennende å veie seg ukentlig

Dette med at veiing kan være demotiverende har jeg allerede svart på. At det er mer spennende å veie seg ukentlig kan jeg langt på vei være enig i, og for en nybegynner vil det også være kontraproduktivt i forhold til å opparbeide seg den nødvendige kunnskapen for å sikre en enklest og sikrest mulig vektreduksjon. Hovedårsaken til at jeg kan si som jeg gjør er fordi jeg prioriterer å øke sannsynligheten for å mestre vektreduksjonen, fremfor spenningsfølelsen. En følelse som for øvrig kan oppnås "billigere" på andre måter i livet.

Vennlig hilsen "men badevekta mi får du aldri"

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat