Sv: Flere dumme spørsmål, (sykling og mat)
Opprinnelig lagt inn av hansola, her.
Jeg har de siste gangene blitt fryktelig støl i lårene. Selv om jeg bruker lette gir. Og når jeg mener fryktelig. så mener jeg fryktelig. Har hatt trøbbel med å gå normalt. *S* Kan man lindre dette på noen måte. Feks ved å ta en proteindrikk eller noe når økten er ferdig? Siden jeg blir så støl får jeg bare syklet to ganger i uken. Da det er for smertefullt å gjøre det hver annen dag. Tar svært gjerne i mot noen tips her altså.
Etter treningstørke får jeg alltid fryktelig gangsperr, og da er det som bulldog sier bare en ting å gjøre: pine seg gjennom en ny treningsøkt dagen etter. Og dagen etter der igjen. Dag 3 pleier å være verst, men så kommer befrielsen den 4 dagen, og når uken er omme er som oftest all stølhetborte. Dersom du bare sykler 2 ganger i uken vil du med stor sannsynlighet fortsette å være støl etter hver økt. Min erfaring er ihvertfall at kondisjons- og forbrenningstrening med fordel kan utøves 6-7 dager i uken.
Når det gjelder lindring, så vet jeg at det fra faglig hold påstås at uttøyning ikke har noen effekt. Vel, for min del har det absolutt betydning hvorvidt jeg tøyer eller ikke, av denne enkle grunn: stølhet/gangsperr har 2 sider - muskelverk og stivhet. Ved å tøye blir man mindre stiv, hvilket også virker lindrende for muskelverken. Stølhet føles jo litt som om man er i krampe, og da kan tøyning virke lindrende. (I tillegg mener nå jeg det har sine fordeler å være litt bøyelig sånn i det daglige og da.. ).
|