Stølhet
Nå surrer det mange spørsmål i hodet mitt, som jeg ikke klarer å ta ned og resonnere meg fram til en løsning. Det gjelder stølhet etter trening. Jeg ramser likegodt opp spørsmålene jeg har jeg, og så kan alle få synse eller slå i bordet med argumenter og svar.
Jeg tar utgangspunkt i det jeg vet, at stølhet skyldes avrivning av muskelfibre, og at dersom man tøyer så kan man bli enda stølere, pga at man strekker musklene enda mer og enda flere fibre blir avslitt. Men tøying er lurt på sikt, fordi du hindrer en stadig forkorting av muskelen. Massering av muskelen forebygger eller behandler stølhet, og forkorter restitusjonstiden.
1) Er stølhet gunstig, eller er det kun et "biprodukt" av muskelbruk?
2) Må man være støl for å øke muskelmassen? (Påstås av en fysioterapeut jeg snakket med)
3) Er det forskjell på stølhet etter tung styrketrening og streching?
4) Er det veldig negativt å trene dersom man er støl?
Jeg vil også gjerne fortelle om min treningsglade venninne. Hun trener ski, aerobic, håndball, løping og styrke. Alltid vært godt trent, og er atletisk. Tøyer godt, og er passe myk. Men hun har slitt med at hun blir stokk stiv i muskulaturen (armer, ben) under trening, selv om hun ikke er sliten i pusten i det hele tatt. Og hun er mye støl dagen etter trening. Men etter at hun begynte med Protein Delite shake etter trening (ca 50 gram protein), er hun ALDRI støl mer, hun blir heller ikke stiv under treningsøktene, hun restituerer raskt, og har økt sin muskelmasse.
Historien skulle jo tilsi at det er POSITIVT å ikke bli støl, mens denne uttalelesen fra fysioterapeuten om at man må bli støl for muskelvekst forvirrer meg. For jeg tenker at hun kanskje har rett, at kanskje må det en microskade til før muskelen reparerer til et mer "solid" byggverk. Og jeg vet at muskelen virkelig må tynes for at mengden veksthormon skal øke etter økten. Det er veksthormon som gir muskelvekst (derav navnet).
Er det noen som har tanker?