Sv: Hva skal jeg gi 1 åringen?
tja, hadde en liten en med uoppdaget glutenintoleranse. Vi holdt igjen med mel og melk første leveåret, men fikk sterke råd om at han MÅTTE ha jernberiket hvetegrøt ellers ble han blodfattig. Vi gav ham det en gang og da spydde han etter en skje....
Han fikk ikke LK, men det gikk i moste grønsaker og så fikk han kjøtt og frukt. Idag ville jeg vel å økt mengden fett og protein.
Norges ledende på diabetes uttalte at det som har sterkest sammenheng med diabetes ser ut til å være tidlig introduksjon av korn og melk... det sier litt...
Melk er en vare som gjennomgår behandling som reduserer næringsinnholdet og endrer kvaliteten på proteinene og korn er og blir kraftig kost på magen vår når det blir for mye av det.
Jeg har en erfaring av at lar du barna få for mye av "gode" middagsting som potet, ris, etc, så velger de heller det enn grønsakene og kjøttet. De skal lære seg å spise nok av alt og lære mange smaker tidlig for at de skal like forskjellig mat. Dette har funket på mine barn, men kanskje jeg er heldig...man vet jo aldri.
|