Vis enkelt innlegg
Gammel 23-06-08, 16:18   #47
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kun vektreduksjon?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg brukte mye soya før, men har blitt vettaskremt etter en del rapporter om hva østrogennivået kan gjøre! Har veganervenner som har gått helt bort fra det, og blitt i generelt bedre form, ved å bytte ut soyaen med mere grønnsaker og nøtter o.l.
Men noe moderat brukt tror jeg generelt sett ikke gjør mye skade.

Den konklusjonen er jeg ikke enig i. Hva er dessuten moderat? Dersom man i utgangspunktet tåler det, kan det gå helt fint i ny og ne, men om man finner ut at man reagerer på det, så viser det seg at det brukes i utallige ferdigmatprodukter, godteri (for dem som bruker det... ), medisiner, stekemargariner/oljer, kosttilskudd og som erstatning for meieriprodukter.
Det brukes som dyrefor i store mengder, i morsmelkerstatninger, osv.
Det påvirker stoffskiftet negativt, med alt hva det fører med seg, det klusser med hormoner; det er f.eks. noe tibetanske munker spiser nettopp for å dempe seksuallysten; det gir masse luft i magen, osv.

Man må selvfølgelig velge for seg selv, men det er greit å vite at det i det minste ikke er så sunt som det har blitt sagt i noen tiår nå. Ikke er det miljøvennlig heller! Det er sterke markedskrefter bak soyaproduksjonen og salget av alle soyaprodukter. Og det kan det jo være greit å ha in mente...