Vis enkelt innlegg
Gammel 23-06-08, 21:33   #51
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Kun vektreduksjon?

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Hvis du som jeg har matintoleranse, og ikke matallergi, Nike, så er det ikke noen måte å teste det på, annet enn å bruke eliminasjonsmetoden.
Om du mistenker soya, så er det altså først og fremst å prøve helt uten en stund. Helst minimum i 1 måned. Du kan selvfølgelig også teste deg, men det er altså ikke sikkert at det vil slå ut.
Les gjerne boka "Alt om matallergi og -intoleranse" av Brostoff og Gamlin, men vær litt på vakt mot å bli for ekstrem. Det er ikke så bra å gå rundt å tro at man reagerer på alt, heller!
Det var imidlertid etter at jeg leste den boka for mange år siden, at jeg begynte å merke at jeg ikke hadde godt av soya, men jeg har altså ikke direkte allergi. Det er andre matvarer jeg reagerer sterkere på, men holder meg altså likevel unna soya, ettersom jeg ikke liker hvordan det virker på kroppen.

Ja, det er nok meget sannsynlig det dreier seg om intoleranser (evt kryssallergier). Jeg bruker ikke noe særlig "ren" soya iform av tofu o.l., men slik jeg har forstått det nå så finnes soya altså tilsatt i en rekke matvarer, selvsagt kamuflert i fine og fremmede ord, så er jo mulig dette trigger ett eller annet. Huff, er vel bare lei av å prøve å finne ut av ting og ønsker meg en "quick fix". Tror ikke jeg har godt av å lese boken du henviser til - jeg er allerede på god vei til å bli lettere paranoid i forhold til mat, ingen grunn til å forsterke den tendensen. Men tusen takk for fine råd.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat