Vis enkelt innlegg
Gammel 24-06-08, 14:18   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Økt kolesterol og leververdier

Mange her velger å se bort fra kolesterolet siden det er et naturlig og livsnødvendig stoff i kroppen. Man ser heller på totalhelse med lavere vekt, mer energi, mer trening, mindre sjuk og plaget av allergi, etc, etc.

Mitt svar er å spise naturlig mat som ikke har vært igjennom industrien. Bort med tilsetninger og mat av dårligere kvalitet. Jeg nekter å tro at fett er noe farlig så lenge det er ferskt og av god kvalitet.

Men uansett kosthold, spis naturlig og sunn mat. Og hold blodsukkeret jevnt og lavt gjennom hele dagen.

I media er kolesterol-gåten presentert meget forenklet. Man sier at kolesterol er grunnen til økt dødelighet av hjerte og karsykdommer. Jeg sier at kolesterol er et naturlig stoff som er høyt av en grunn og det er individuelle forskjeller. kolesterol er nødvendig i et uttall prosesser i kroppen (fordøye fett, stresshormon, oppbygning av celler, transport av fett i kroppen, etc, etc, etc) og ved å presse ned kolesterolnivået hemmer man også naturlige nødvendige prosesser i kroppen.

En annen erfaring her inne er også at man i starten først føler seg dårligere før man blir bedre når man legger om kostholdet til noe bedre. Det finnes ofte så mye oppsamlet slagg og gift i kroppen som frigjøres når ny tilførsel av slikt reduseres gjennom sunnere mat. Kroppen frigjør seg for stoffene, men den reagerer samtidig negativt under denne frigjøringen. Noen reagerer med å bli mye sjuke, få utslett, høyere kolesterol, etc, etc, for deretter å bli mye bedre generelt. Når kroppen får anledning etter mindre gunstig livsførsel er å reparere seg selv og til dette trengs.... kolesterol.

Men altså kolesterol er vanskelig da jeg tror på individuelle forskjeller i et naturlig nivå.

Studier viser at det ikke er sammenheng mellom hjerte og karsykdommer og kolesterol. Men det er en god sammenheng mellom dårlig kosthold, fedme og økt dødelighet.

Det viktigste er å spise komplett og å få blodsukkeret jevnt lavt. Da trigges ikke insulin og insulin er årsak til høyt blodtrykk, oksidasjon i kroppen, høye fettverdier i blodet, høyt kolesterol, fedme, urinstoffer og nyreplager. Problemet med lavfett er da at man må ha mat og den maten man kan spise er stort sett litt protein og mye karbo. Karbo gir blodsukker uansett for at det skal bli nok næring, så det blir litt umulig regnestykke for meg.

Men det viktigste er å ha et klart forhold til dette selv og finne ut selv og lære og kjenne etter.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat