Sv: Økt kolesterol og leververdier
Margarin? ..! Neida, jeg mener helt klart at planteoljer er sunt, men da i sin naturlige kaldpressede form. Smør, altså smør fra kumelk er en av de beste og billigste kildene til godt fett. Jeg steker ALDRI noe i olje, enten i smør, eller i ingenting i teflonpanne.
Mettet fett tror jeg nok har mye av den "repetert til sannhet"-plausibiliteten som kolesterol...
Samboeren min kom flaksende med en rapport på nettet som "påviste" at mettet fett fra rødt kjøtt førte til forhøyet kolesterol og hjerte- og karsykdommer. Etter å ha lest litt inngående, så viste det seg at de som hadde deltatt i forsøket hadde spist pølser og burgere... .
Jeg fikk også forhøyet kolesterol, men det sank igjen. Jeg bekymrer meg dog ikke, men det kan godt hende andre enn min gode lege ville reagert på kolesterolet, for vi har litt rare grenser her i landet for hva som er akseptabelt kolesterol.
En venn av meg hadde et totalkolesterol på 3 og ble håndrystet og applaudert av en haug leger, og går dermed rundt og tror at han er kjerneesunn... 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|