Tråd: Sunt med CLA?
Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-04, 15:30   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Anbefaler dere bare å være forsiktig med å tro alt som står i avisene.

Jeg tror heller ikke på alt som står i avisene. Men hvis en såpass seriøs avis som Aftenposten setter fokus på noe, så synes jeg det er positivt, slik at jeg kan sjekke videre. Jeg har lest flere av studiene som er gjort på CLA de siste årene, og jeg synes det er urovekkende.

Det finnes svensk forskning som tyder på at CLA forverrer insulinresistens hos mennesker med hele 19%, øker glykemi med 4% og reduserer HDL-kolesterol med 4% sammenlignet med placebo (Riserus et al, Diabetes Care, Sep 2002). Dette blir støttet i en rykende fersk studie fra Danmark (Larsen et al., J Lipid Res, Dec 2003). De danske forskerne sier at hos rotter er det en tydelig effekt av CLA mht. økt muskelmasse og redusert fettmasse. Men resultatene fra 13 randomiserte, kontrollerte, korttidsstudier på mennesker, tyder på at samme effekt ikke sees hos mennesker som hos rotter. Tvert i mot, så kan tilskudd av CLA gi insulinresistens og ha negative effekter på helsen.

Videre øker det oksidative stresset i kroppen hos de som tar tilskudd av CLA, på samme måte som andre flerumettede fettsyrer vil gjøre. Selv om et økt oksidativt stress kan forhindres gjennom økt inntak av bredspektrede antioksidanter, er det viktig å være bevisst dette. Også parameteren C-reaktiv protein (CRP), dvs. inflammasjon i vev, øker ved tilskudd av CLA. I en svensk studie var CRP 110% høyere hos gruppen som fikk CLA sammenlignet med placebo (Riserus et al., Circulation, Oct 2002).

Dette er da ihvertfall noen argumenter, ikke bare noe jeg synser...