Sv: Økt kolesterol og leververdier
Hei
Først vil jeg beklage at det har glippet med å besvare en PM, dem pleier jeg å besvare. Ofte vil jeg heller ha en PM med visning til en tråd med et spørsmål, slik at flere kan få glede av svaret.
Når det gjelder ketolysekuren , kolesterol og leverprøver er forskningen klar, kolesterolet bedres, men det betyr at i snitt bedres det, noen vil oppleve en beskjeden oppgang.
Leverprøvene kan øke litt, det er ikke farlig.
Man bør selvfølgelig se på totalen for helsen og ikke slutte på en kur som kan redusere vekten med f.eks 25 kilo, gi gode kostvaner (daglig grønnsaker/salat) bare fordi en av 4 leverprøver blir litt forhøyet.
Prøv å ta en fest en lørdag og be legen sjekke leverprøver om mandagen - kanskje det da blir slutt på alkohol?
Husk tran/ omega IIIog mosjon hver dag.
Har man arvet en kolserterolverdi på rundt 10, kan man ikke spise det ned til 5 men man må ha medisiner som bremser leverens produksjon av kolesterol.
95-97% av det kolesterol vi har i blodet er produsert i leveren, bare de siste få prosent er kommet fra maten. Derfor har det ikke noe for seg å se på kolesterolinnholdet i mat, slik er da også egg nå blitt sunt, hvor det før var farlig på grunn av en del kolesterol i plommen.
Jeg anbefaler man venter 6-8 uker etter oppstart med ketolysekuren før man sjekker lever,nyrer og kolesteroltall. I starten kan verdiene være forhøyede. For de fleste som følger kuren med grønnsaker-mosjon-omega II og tabletten. vil kolesterolet senkes.
En stundet på idrettshøyskolen skal sjekke ketolysekuren i forbindelse med en masteroppgave, der blirt bla kolesterol, velvære, muskelmasse etc sjekket, det blir spennende å se de resultatene.(2009)
Vennlig Hilsen
Torkil 
|