Vis enkelt innlegg
Gammel 27-06-08, 09:19   #3
Levita
Medlem

Levita sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Ketolyse i Russland?! (Frustrasjonsinnlegg)

Heisann!

Jeg har selv bodd i Russland, selv om det begynner å bli ei stund siden. Dessverre bodde jeg i St.Petersburg, og ikke i Moskva, så kan ikke gi deg så mange tips om hvor du kan gå (utenom at jeg husker det var et ganske bra supermarked på Starij Arbat, ikke så langt fra den norske ambassaden, men jeg vet ikke om det finnes lenger).

Men i alle fall, også i St.Petersburg var det langt mellom butikkene da jeg bodde der, og vi lærte oss å handle inn for noen dager av gangen. Fant et par "favorittsupermarkeder", som selvsagt var mye dyrere enn alt annet, men hvor vi fikk tak i en del "vestlige" ting, bl.a. spekemat, grillet kylling, bra kjøtt, ost, osv (fin-fin ketolysemat). Av smetana fant vi også noen merker vi synes var kjempegode, men husker ikke i farta hva de het. Nå levde ikke jeg lavkarbo der borte, og jeg har full forståelse for at det er vanskelig, men vil anbefale deg å teste ut noen forskjellige merker. Akkurat som med flaskevannet der borte, er det noe som smaker veldig godt - og noe som smaker ganske dårlig. I tillegg fant vi ordentlig god og feit finsk rømme på et par supermarkeder. Grønnsaker handlet vi stort sett på et stort marked, rynok, som vi fant. Der var grønnsakene stort sett veldig fine, og av en helt annen kvalitet enn i den lokale butikken. I tillegg fikk vi kjøpt fine egg der. Ja, all matlaging utover å koke poteter og spise dem med en klatt smetana på krevde en helt annen planlegging enn i Norge, siden man ikke bare kunne gå ti minutter borti gata og plukke opp noe på butikken. Og når man kom til en butikk, hadde de stort sett ikke alt man trengte, slik at man måtte gå flere steder, men man vente seg til det etterhvert.

Russerne er også gode på forskjellige majonessalater, noe vi kjøpte en del i en spesialbutikk for sånt. Kylling, skalldyr,grønnsaker osv i majones er ganske godt.

Et annet spørsmål er om du kanskje skulle gått over på en mer generell lavkarbo så lenge du er der borte, for å sikre at du får i deg det du trenger. Grove knekkebrød kan jo være et fint tilskudd i matveien, og det fikk vi i alle fall kjøpt der borte. Ketolyse er nok ikke det enkleste, nei...
Men har du ikke spist georgisk mat ennå, så vil jeg anbefale deg å gå en tur på georgisk restaurant og spise de gode grillspydene de lager..mm... :-) Adsjapsandali er jeg litt usikker på om du kan spise, dette er krydret grønnsaksstuing med auberginer som basis, men husker ikke hva annet som er i den. Hadde du ikke levd på ketolyse hadde jeg anbefalt deg å spise khachapuri også, verdens beste, hvite myke "pitabrød" med herlig salt, smeltet geitost i...Åhh, vil til Russland!

Ja, ja, dette var sannsynligvis ikke til noe hjelp, men tror jeg skjønner litt frustrasjonen din, lavkarbo i Russland kan ikke være enkelt. Lykke til i alle fall, og stå på!

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat