Vis enkelt innlegg
Gammel 27-06-08, 16:14   #17
Paradis-Oscar
Medlem

Paradis-Oscar sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 49
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Trenger mennesket kumelk?

At vi er avhengig av melk for å få i oss kalsium er kanskje det beste eksemplet på at man ikke skal tro på alt man hører fra ernæringsforskinings fronten.....

I alle år har vi hørt at vi må drikke melk eller spise ost e.l. for å få i oss det viktige kalsiumet. Men forskerne har forgjeves forsøkt å forklare hvorfor det er slik at kvinner i de asiatiske landene (som overhodet ikke bruker kumelk - ikke engang til barn, da store deler av bef. der er laktoseintolerante) ikke er beinskjøre i det hele tatt! Hvordan kan dette stemme med at vi 'er avhengige av melk for å få i osss kalsium'?

Grønne grønnsaker er en mye mer rik OG effektiv kilde til kalsium for oss mennesker!

Forskningen har i de senere årene kommet fram til at for at skjelettet skal ta opp kalsiumet, så trengs det et vitamin som heter K-vitamin. Hvor finner vi det? Jo, i grønne grønnsaker!
Kanskje ikke så rart at norske kvinner er blant de mest benskjøre i verden, grønne grønnsaker her på bjerget er dessverre ikke en selvfølge på bordet i alle hjem, her hvor noen fortsatt snakker om å 'lære seg å like brokkoli'.....og med sånne kostvaner antar jeg at de samme personene ikke akkurat har for vane å tylle i seg spinat og grønne bønner til vanlig heller....?

Og at brokkoli fortsatt er en "ny grønnsak" her i Norge er ikke noen forklaring, slik jeg ser det - våre kropper og fordøyelsessystem ble da vel formet lenge før noen fant det for godt å bosette seg i dette kalde landet hvor det vokser begrenset med vekster naturlig?