Tråd: Pepsi max ...
Vis enkelt innlegg
Gammel 28-06-08, 19:51   #10
Sense
Medlem

Sense sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sense er ny på veien

Sv: Pepsi max...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei, jeg ser poenget ditt, og jeg spiser ikke frukt i det hele tatt

Ikke jeg heller Men rent og naturlig er det... Du påpekte i en annen tråd her at ren og naturlig mat var trygt.

Opprinnelig lagt inn av photobscura

Mye av det som bekymrer meg går på at myndigheter, spesielt i USA holder ting skjult for folk fordi det er heldig for markedet. Bedre alternativer bli presset ut på grunn av mektige aktører.
En annen ting er at det faktisk er folk som tror at matvarer søtet med aspartame som et alternativ til sukker er sunt, fordi det ikke er sukker, og det blir nærmest framstilt som helsekost. Forbruket av aspartamesøtete produkter øker stadig vekk, det er en ganske bratt utvikling vi snakker her, mens f.eks et naturlig alternativ som stevia ikke er lovlig som menneskeføde her i Norge, og det er ingen som gidder å forske på hvordan det virker som et alternativ.

Hvordan vet vi det?

Tenk hvis aspartam faktisk IKKE er farlig da? er jo en mulighet det og....?

Jeg er også i mot at det blir fremstilt som "helsekost". Jeg har satt meg for lite inn i forskningen til å utdype nærmere når det gjelder hva som er best å innta av rent sukker eller søtningsstoffer. Vil igjen tro at mengden avgjør.

Vet du at det helt sikkert ikke blir forsket på Stevia?

Opprinnelig lagt inn av photobscura

Jeg sier ikke dette som en sammenligning mot andre ting som er urovekkende, men som noe isolert om aspartame.

Forstår det, ville bare påpeke at vi alle har forskjellige ting vi er "opphengt" i, i større eller mindre grad. For min egen del, så er aspartam langt nede på lista i forhold til det jeg anser som farlige risikoer i verden rundt meg. Kreftene mine og bekymringene mine ligger som sagt i mye større grad rundt strålingsfaren vi omgir oss med -nettopp fordi i mine øyne er eksponeringen her så utrolig mye større enn et søtningstoff i enkelte matvarer. Men det blir en annen diskusjon