Tråd: Sunt med CLA?
Vis enkelt innlegg
Gammel 22-04-04, 09:54   #7
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av MHM

Det finnes svensk forskning som tyder på at CLA forverrer insulinresistens hos mennesker med hele 19%, øker glykemi med 4% og reduserer HDL-kolesterol med 4% sammenlignet med placebo (Riserus et al, Diabetes Care, Sep 2002). Dette blir støttet i en rykende fersk studie fra Danmark (Larsen et al., J Lipid Res, Dec 2003). De danske forskerne sier at hos rotter er det en tydelig effekt av CLA mht. økt muskelmasse og redusert fettmasse. Men resultatene fra 13 randomiserte, kontrollerte, korttidsstudier på mennesker, tyder på at samme effekt ikke sees hos mennesker som hos rotter. Tvert i mot, så kan tilskudd av CLA gi insulinresistens og ha negative effekter på helsen.

I så fall så er jeg en rotte. Kan ikke si at noe av dette stemmer for meg. Det må da være forskjeller på folk, på hvordan de reagerer. Redusert søthunger kan da ikke tyde på økt insulinresistens, eller hva?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat