Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-08, 16:02   #1
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Trøbbel med feriepenger

Jeg skrev dette inn i et annet forum for frilansere, men det er særdeles lite aktivt, og selv om jeg fikk et ganske godt svar, så må jeg altså være så klar på dette, så fint om noen som har god peiling kan hjelpe meg litt med detaljene, og hvordan jeg skal legge det fram.

Dette er saken:
Jeg har vært hos fri rettshjelp med noen spørsmål jeg har om en mulig konflikt med arbeidsgiveren min. Det er fortsatt noen momenter som er litt uklare for meg, men advokaten mente jeg hadde en sterk sak.
Jeg jobber for et større mediebyrå som korrekturleser. Jeg har jobbet der siden vinteren 2006.
Jeg har dessverre aldri fått noen kontrakt eller arbeidsavtale, men jeg har blitt ansett som frilanser. Jeg er dog ikke registrert som selvstendig næringsdrivende. Jeg har to andre jobber hvor jeg har vanlig arbeidstakerkontrakt.
Forrige sommer fikk jeg utbetalt oppsparte feriepenger. Den 17. juni i år, det vil si tre dager før feriepengene skulle utbetales sammen med ordinær lønn, så ble det uten at frilanserene fikk beskjed bestemt at disse ikke skulle utbetales allikevel, fordi vi nettopp er frilansere. Jeg måtte selv ringe redaktørene for å finne ut av dette. Jeg tror ikke dette berører veldig mange andre enn meg, da de fleste frilanserene som jobber der er fotografer eller skribenter og antagelig registrert som selvstendig næringsdrivende.
Jeg har ikke kjenneskap til lovene, så dette kom som en stygg overraskelse på meg. Vi snakker et for meg ganske betydelig beløp.

Advokaten jeg besøkte på fri rettshjelp mener som sagt at jeg har en sterk sak, og at jeg burde få en vanlig arbeidtakerkontrakt pga disse momentene:
1) Jeg er ikke registrert som selvstendig næringsdrivende, noe jeg er ganske alene om i dette firmaet (jeg får fast lønn for faste timer hver måned, timene har en fast stipulering, og jeg henter korrektur der som jeg leser hjemme)
2) Arbeidsgiver trekker skatt
3) Jeg fikk feriepenger i fjor, det vil si fra jeg ble ansatt
4) På lønnsoppgaven står det konsekvent krysset av for feriepenger i rubrikken merket "grunnlag" øverst på oppgaven
5) Nederst på lønnsoppgavene er det ført opp "feriepengegrunnlag" med sum lønn fram til utbetalingsmåneden
6) Opptjente feriepenger er også ført opp på hver lønnsoppgave

Ellers føler jeg at dette er litt ullent. Det står ingenting om arbeidsgiveravgift i oppgaven min, så jeg vet ikke om jeg får det utbetalt. I følge advokaten så har jeg mulighet til å kreve at de skriver en arbeidstakerkontrakt med meg, der jeg har rett på feriepenger og arbeidsgiveravgift, eller at jeg registrerer meg som selvstendig næringsdrivende og fakturerer oppdrag hver måned, inkludert moms. Det er jo det første som er mest lønnsomt for bedriften, og enklest for meg. Jeg har ellers ikke bruk for å være selvstendig ved nåværende tidspunkt.

Det jeg sliter litt med her, i følge advokaten har jeg absolutt rett på feriepengene jeg opptjente i fjor, men hvordan forholder man seg til arbeidstaker som frilanser når man ikke er selvstendig næringsdrivende? Har jeg rett på en kontrakt?
Jeg har planlagt å snakke med arbeidsgiver snart, og etter advokats oppfordring gi dem et (vennlig) ultimatum. Jeg ønsker ikke å komme i konflikt med jobben, men at rett skal være rett.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat