Vis enkelt innlegg
Gammel 01-07-08, 19:01   #21
Araya
Ubekreftet Medlem

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Finnmark
Alder: 43
Araya er på en erverdig vei

Sv: Hva synes du om lavkarbo?

*Synes du det er greit å få gjennomført et ganske konsekvent lavkarbokosthold i hverdagen?
Er det vanskeligst i forhold til jobb/skole, eller i fritiden og i kontakt med familie og venner?

-Jeg synes det går ganske greit. Men unngår jo å spise andre steder nå i startfasen. Prøver å unngå å bli bedt på middag osv. På jobb er det enkelt å spise lavkarbomat, lager bare matpakke. Hjemme lager jeg jo mt selv. Men måltider hos andre enn mamma unngår jeg så godt jeg bare kan. Dette for å slippe å forklare, og kanskje såre noen fordi jeg ikke vil smake på den gode maten deres.

*Betrakter du deg som en god ambassadør for lavkarbo, (ikke misjonering, men saklig informasjon ved behov) eller forsøker du å skjule at du lever lavkarbo i størst mulig grad?
-Jeg har forklart min mor hva jeg holder på med, og lånt henne noen bøker. Dette har ført til at også hun har gått over til lavkarbomat. Ellers informerer jeg hvis noen spør, men helst vil jeg slippe. Skjuler ikke at jeg lever på lavkarbomat, men forteller ikke om det uoppfordret.

*Om du forklarer folk om lavkarbo og dets fordeler og dine grunner for å gå på et slikt kosthold; hva slags grunner trekker du fram? Helse/energi og/eller slanking?
-Jeg forteller først at jeg har byttet kosthold, og at jeg føler meg mye friskere. Pleier å si at en heldig bivirkning er at jeg går ned i vekt.

*Oppfatter du lavkarbo som sunt, og noe du ønsker å følge resten av livet, eller er det bare et kortsiktig middel for å gå ned et visst antall kilo?
-Lavkarbo er det sunneste jeg noen gang har gjort for kroppen min! Har ikke følt meg så bra på minst 10 år. Så jeg kan med sikkerhet si at lavkarbomaten er for resten av livet.

*Har det at du fant lavkarbo ført til at du har blitt mer interessert i å lese om ernæring generelt og lavkarbo spesielt?
-Har alltid vært interessert i ernæring og helse, men nå mest i retning lavkarbo.

*Har det at du gikk over til lavkarbo ført til eller påvirket deg til å foreta andre livsstilsforandringer?
-Nei. Lever som før, bare at jeg spiser litt annen mat.

*Hva er viktigst for deg; god helse, tilfredsstillende vekt; eller å tekkes familie/ venner og andre viktige personer i hverdagen din, slik at du kompromisser med kostholdet?
-God helse og passende vekt er viktigst for meg. Jeg spiser det jeg vil spise. Her i huset lager jeg middag halvparten av tiden, og jeg lager det JEG vil ha.

*Føler du deg stolt over å kunne si nei takk til en fristelse i en sosial sammenheng, eller føler du deg bare sær, og annerledes?
-Føler meg hverken stolt eller annerledes. Sier nei fordi jeg ikke vil ødelegge ketosen. Sånn er det bare.

*Dersom du hadde større påvirkningskraft og status i samfunnet, ville du da ha valgt annerledes enn det du gjør i dag, når det gjelder å leve lavkarbo i sosiale- og jobbsammenhenger?
-Nei.

*Hva anser du som suksess i forhold til å leve lavkarbo? Å gå raskt ned i vekt? Å finne flest mulig erstatningsprodukter for høykarbomatvarer, som brød, poteter, ris, godteri, brus og kaker, slik at man kan leve mest mulig "normalt" i forhold til resten av samfunnet? Å leve et gjennomført lavkarbokosthold med få utskeielser og forbedret helse?
-Å holde seg til et gjennomført lavkarbokosthold med få utskeielser er suksess for meg. Om vekta går sakte eller fort ned er ikke så viktig, hovedsaken er at den går ned.

*På hvilken måte kan du bidra til å øke folks forståelse for lavkarbo i samfunnet?
-Fortsette å spise som jeg gjør, og komme med info og kildehenvisninger hvis noen er interessert i å vite mer om lavkarbo kosthold.

Araya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skal i ketose igjen! Svar med sitat