Sv: Kosthold og fibromyalgi?
Jeg har holdt meg unna svinekjøtt i mange år nå, for jeg merket at jeg ikke hadde helt godt av svinekjøtt (men jeg skal ikke si for sikkert om det var pga tankene omkring det eller om det var reelt ).
Ellers, så har jeg hatt mye mageplager, og har reagert på magen med kylling, men kalkun har gått helt fint.
Jeg er ganske sikker på at det å ha et lavkarbokosthold er bra for dem som har fibromyalgi, fordi at man med et svingende blodsukker (slik man har når man ikke lever lavkarbo) utløser stresshormoner når blodsukkeret faller. Og stresshormoner forverrer smerter, og mer smerter gir mer stresshormoner, så det blir en slik ond sirkel.
Kosthold i seg selv er jo ikke den ene O`store løsningen, men som en bit som er med på å dempe stressloupen er det bra. (Tanker kan også holde den stressloupen i gang, når man tenker vonde tanker og er usikker på om det man gjør er riktig eller galt, når man lurer på om smertene noen gang går over osv, så vedlikeholder man stresshormonene i kroppen også).
Det lureste man kan gjøre for å bli bedre med FM, er å gjøre noe med kostholdet, å gjøre noe med tankene, og ellers forske på hva som gir øket belastning og ikke. Regelmessig søvn og det å ikke rangle har en positiv effekt, hvor mye trening trenger en før det blir for mye og for lite, og er det forskjell på å gjøre ting mens man kjenner stresshormonene herje, og når det er mer rolig. Finne en fin rytme med et godt kosthold, god søvn, rolige trygge og sikre tanker, og balanse mellom hvile og aktivitet. Lytte til kroppen ikke tenke "bare litt til", men faktisk hvile når kroppen ber om det, gjerne før. Det hjelper ofte å sitte seg ned/ligge seg ned noen minutter før en fortsetter det kan utgjøre store forskjeller.