Vis enkelt innlegg
Gammel 04-07-08, 15:30   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Opprinnelig lagt inn av Summer, her.

Det lureste man kan gjøre for å bli bedre med FM, er å gjøre noe med kostholdet, å gjøre noe med tankene, og ellers forske på hva som gir øket belastning og ikke. Regelmessig søvn og det å ikke rangle har en positiv effekt, hvor mye trening trenger en før det blir for mye og for lite, og er det forskjell på å gjøre ting mens man kjenner stresshormonene herje, og når det er mer rolig. Finne en fin rytme med et godt kosthold, god søvn, rolige trygge og sikre tanker, og balanse mellom hvile og aktivitet. Lytte til kroppen ikke tenke "bare litt til", men faktisk hvile når kroppen ber om det, gjerne før. Det hjelper ofte å sitte seg ned/ligge seg ned noen minutter før en fortsetter det kan utgjøre store forskjeller.

Veldig lett å si, ikke så lett i praksis, desverre!
Merket at jeg fikk bedre søvn da jeg gikk over på lavkarbo, det varte til NAV begynte å mase om å sende meg på kurs. På kurset (er ikke ferdig der før i september) gikk jeg opp i vekt, smertene økte drastisk og hodet ble en ulldott igjen.
Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på, kunne jeg slappet av når jeg følte for det, spist bare riktig mat akkurat når det passet meg, aldri overdrevet aktiviteter etc etc.
Men jeg har mann og barn, venner og familie og ikke minst ; det store NAV- monsteret som puster meg tungt i nakken.

Prøver så godt jeg kan å bli bedre, gjøre de riktige tingene, tenke de positive tankene, spise fornuftig, trene med måte osv, men hva hjelper det når kroppen uansett ikke vil!?!

Uff, ikke meningen å være så negativ! Er bare så utrolig lei!!!