Vis enkelt innlegg
Gammel 04-07-08, 17:12   #5
Paradis-Oscar
Medlem

Paradis-Oscar sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 50
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Kitt, den største utfordringen når man er syk er å la alle de velmente rådene om 'gjør sånn, gjør slik - så blir du bedre' gå deg rett over hodet!

Det er ikke din feil at du er syk, det er ikke pga. noe du har gjort - ergo kan du ikke ta bort sykdommen selv heller.
Dessverre er det en rådende oppfatning i vårt helsebevisste samfunn at vi selv 'er skyld i' den tilstanden vi er i - dette stemmer for mange ting, som å røyke, spise usunt, overspise, ikke bevege seg (og selv her er det enorme forskjeller på hvor mye folk tåler pga. gener, som de selv ikke styrer over) - men dessverre går denne tanken utover folk som deg, som overhodet ikke har gjort noe for å få fibromyalgi, og det er synd.

JA, valgene du gjør i kosthold osv. kan gjøre livet litt lettere for deg, og dempe symptomene . men det er ikke alltid det O' store svaret på alt, som Summer så klokt er inne på.

- svinekjøtt kan være dumt for folk med muskellidelser, ja, fordi det er så urent. Min mor jobbet i mange år på Revmatismesykehuset i Oslo, og der kunne ingen av pasientene spise svinekjøtt fordi de ble så syke av det - annet kjøtt varierte fra pasient til pasient. Selv reagerte jeg på det en gang jeg slet med vonde skuldre. Jeg spiser vanligvis ikke svinekjøtt kun fordi det er uappetittelig i mine øyne, but that's just me...

- har man en autoimmun sykdom, slik som du har, så vil det lønne seg å spise så anti-inflammatorisk mat som mulig, dvs. mat som ikke øker betennelsestilstanden i kroppen.
Da er det null sukker og raffinerte karbohydrater som gjelder, og gjerne mye grønne grønnsaker som spinat, brokkoli, brekkbønner etc, visse nøtter, laks, kakao m.m. Du kan jo google "anti inflammatory foods"

- den beste måten du finner ut av hva som er sunt for deg, er å provosere med den maten du er usikker på om du tåler: du holder deg helt unna det du er usikker på i noen dager, og så prøver du forsiktig en liten mengde av det du ev. ikke tåler, og ser på reaksjonen., Går det bra, kan du etter noen dagers pause provosere igjen i en større dose. Dette kan høres møysommelig ut, men det er egentlig den eneste måten du kan finne ut av dette på skikkelig, og det gjelder enten en lurer på glutenallergi, laktoseintoleranse, melkeallergi, ja hva som helst. All verdens blodprøver og allergitester kan aldri gi like bra resultat som å 'forske' på seg selv.

Men det viktigste jeg vil si til deg er: cut yourself some slack!
Ikke gi deg selv mer dårlig samvittighet fordi du ikke spiser perfekt.
Å både både kutte ut mel, flere typer kjøtt, frukt og en del grønnskaer høres....slitsomt ut i mine ører. Ikke er jeg sikker på om det beste for deg i en slitsom situasjon er å påføre seg selv strenge kostbegrensinger heller...jfr. det jeg skriver om årsak-sykdom lenger opp. Men her vet du best selv hva du orker/kan leve med/tåler.

Men å leve generelt lavkarbo/lavglykemisk, uten sukker/søtning, og med 'ånkli' måltider og ikke bare brødmat og raffinerte karbohydrater, masse deilige grønnsaker, frukt og bær, fisk og kjøtt- det tror jeg ikke skader deg

Sist redigert av Paradis-Oscar : 04-07-08 kl 20:07. Årsak: det heter ikke "goodle"...lol
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat