Sv: Liten gutt med stort matproblem
Ser du skriver at det sønnen din helst spiser ikke egner seg for lavkarbosidene . Det betyr vel at han er glad i søtt det da?
Som du sikkert vet, ødelegger sukker for lysten på endel annen mat. Prøv selv(ikke på denne kuren, selvfølgelig  ), spis et par skiver med Nugatti, og velg deretter en skive med leverpostei eller makrell i tomat... ikke særlig fristende det, da, nei...
Noe som kanskje kan funke, er å gi gutten din en halv eller kvart skive(eller hel for den saks skyld, men han er vel småspist) med sunt pålegg, for deretter å gi han like stor brødbit med f.eks Nugatti (om det er det han liker) som "dessertskive". Snakk med han om hva som skal skje før måltidene og forklar de gode og viktige grunnene til at du gjør dette. Vær vennlig, men bestemt og gi oppmuntring og ros(ikke "haus" opp stemningen, det er ikke et show - mange styrer for mye... ). Negativ oppmerksomhet og dårlig samvittighet gir han ikke bedre matlyst, tvert imot.
La han velge mellom to - tre sorter sunne pålegg du vet han klarer å spise, så det ikke strander der. Lykkes du med dette, kan du f.eks etter et par uker gradvis minske "dessertporsjonen" med en større porsjon sunt pålegg. Ikke gi deg etter noen dager, han er helt sikkert utholdende hvis han synes dine nye ideer er dårlige .
Minn deg selv på at det du gjør, er en tjeneste for sønnen din, ikke en straff. Gi Biovit e.l dersom du mener han spiser for ensartet fremdeles.
Husk også at mye saft, melk og lignende stopper matlysten. Det er også raske karber som ikke gir energi nok i lengden. Blodsukkeret øker raskt, for så å dale dersom han ikke får i seg langsomme karber. Dette gir også ustabilt humør for mange. Gi heller vann mellom måltidene og dropp safta.
Ikke gi NOE spiselig mellom måltidene, selv om det er frukt eller grønt. Det fyller opp en liten mage som fort blir mett, det også. Da er det igjen viktig at du forteller hva du tenker - at nå "når du går fra frokosten, er det faktisk ikke mat igjen før lunsj". Avtal nytt klokkeslett, men ikke la det drøye mer enn to-tre timer siden han spiser så lite av gangen. Si et klokkeslett, hyppig i begynnelsen, og hold fast ved dette. Etter hvert blir dette forutsigbart for han og kroppen vil venne seg til nye rutiner.
Snakk om "dessertskive" som akkurat det - dessertskive. Det er lettere å forstå og godta. Vi vet alle at dessert er noe man får på slutten av et måltid. Husk å ikke stresse rundt dette, skap rolig og lun atmosfære ved bordet.
Dette var noen tanker fra meg. Jeg aner jo ikke om du har forsøkt varianter av dette, hvor mye søtt han egentlig får og alt det der. Kanskje har han grunner til ikke å spise endel ting utifra intoleranse, problemer med konsistens osv. Jeg tenkte bare litt utifra endel andre jeg kjenner til med samme problematikk sett utenifra . Lykke til - uansett hva du velger - og husk: De fleste voksne spiser mer enn Nugatti, tomatsuppe og pølser og de færreste lar brødskorpen ligge igjen på tallerkenen etter måltidet 

|